[Mainos: Sellai] ”Meillä on visio siitä, mikä myyntialalla on pielessä” – Kun startup-yritys luopui tehokkuuden tavoittelusta, siitä tuli kannattava - Mainos | HS.fi
MainosSellai

”Meillä on visio siitä, mikä myyntialalla on pielessä” – Kun startup-yritys luopui tehokkuuden tavoittelusta, siitä tuli kannattava

MAINOS Jokainen yritys tarvitsee myyntityötä, mutta silti sen arvostus on pohjamudissa. Teemu Tervo ja Olivia Wuorimaa ovat mullistaneet tavan tehdä B2B-myyntityötä.

Myynti- ja markkinointikonsultti Olivia Wuorimaa ja yrittäjä Teemu Tervo haluavat jokaisen viihtyvän Sellain työyhteisössä.


10.5. 21:16

”Tehokkuuden maksimointi tuhoaa luovuuden myynnin maailmassa”, sanoo startup-yrittäjä Teemu Tervo.

Ennen kuin kolmekymppisestä visionääristä tuli yrittäjä, hän opiskeli elokuva- ja tv-ohjaajaksi entisessä Tampereen taiteen ja viestinnän oppilaitoksessa. Tervo tuotti mediaprojekteja, lyhytfilmejä ja elokuvia.

Sitten Tervo siirtyi viestintä- ja markkinointialalle. Myynti- ja markkinointijohtajan rooleissa hän osti toisilta yrityksiltä palveluita ja tuotteita.

”Ostajan roolissa tulin tietoiseksi myynnin maailman haasteista. Monet loistavat ratkaisut jäivät ostamatta myyntityön vuoksi. Esimerkiksi osa myyjistä halusi järjestää tapaamisia vain tapaamisten takia.”

Tervo toteaa, että B2B-myynti vaatii asiakaspalveluasennetta ja luovaa ongelmanratkaisutaitoa.

 ”Tarjoamme B2B-myyjille unelmatyöpaikan ja asiakkaille mahdollisuuden saada unelmiensa myyjiä käyttöönsä.”

”Ratkaisevaa ei ole se, kuka soittaa eniten puheluita, vaan kuka palvelee parhaiten ja väsymättömästi asiakkaitaan. Silloin puhutaan myynnin tehon sijaan myynnin tuottavuudesta. Myyjien arvostus ei useinkaan ole työn vaativuuden tasolla.”

Kun Tervon tiimistä toinen työntekijä lähti työskentelemään startup-yritykseen, Tervo päätti seurata hänen esimerkkiään ja toteuttaa haaveensa. 29-vuotias Teemu irtisanoutui hyvästä työstään ja perusti Tomi Suomelan kanssa yrityksen nimeltä Sellai Oy.

”Meillä on vahva visio siitä, mikä myyntialalla on pielessä. Oma naiivi ajatukseni oli, että kaiken korjaaminen olisi yksinkertaista”, Tervo muistelee yrityksen perustamishetkeä kolme vuotta sitten.

Teemu halusi poistaa myyjien provision ja palauttaa myyntityötä tekevien ihmisarvon. Sellain matka on ollut monivaiheisen yllätyksellinen.

 ”Äärimmäisen tehokkuuden toivossa myyjiltä riistetään usein mahdollisuus luovuuteen ja hyvään asiakaspalveluun.”

”Monen oppitunnin jälkeen on alkanut tuntua siltä, että jalkojen alla on kovaa maata. Tarvittiin roiskeita, hikeä ja kyyneliä, ennen kuin löytyi ymmärrys siitä, miten voimme tehdä myyntityötä palveluna parhaalla mahdollisella tavalla”, Tervo kertoo.

Epäonnistuneiden kokeilujen kautta Sellai löysi yritykseensä sopivan toimintamallin: työntekijöiden autonomian.

”Muutimme pelin hengen niin, että jokainen saa toimia omilla vahvuuksillaan ja olla oma itsensä. Asiantuntijamyyjä saa tietyillä ehdoilla ja yhteisön säännöillä päättää itse asiakkaistaan, palkkiostaan ja työajastaan.”

Visio kantoi.

”Kun luovuimme vallasta ja lopetimme tehokkuuden tavoittelun, yrityksestämme tuli entistä kannattavampi”, Tervo kertoo.

Sellain vision mukaan asiantuntijamyyjät ansaitsevat kilpailukykyisen palkan tuottavuuden mukaan ja mielekkään työympäristön.

Sellai pyrkii olemaan unelmien kohtaamispaikka myyjille ja yrityksille. Eri alojen huippumyyjät toimivat konsultteina asiakasyritysten myynnissä ja markkinoinnissa.

Sellai on tällä hetkellä voittoa tuottava kasvuyritys, jossa työskentelee kymmenen myyntikonsulttia. Hyvät myyjät eivät enää halua sitoutua yhteen organisaatioon tai tuotteeseen. He haluavat oppia, verkostoitua ja tehdä töitä itselleen sopivalla tavalla.

Siten tahtoo työskennellä myös Olivia Wuorimaa.

Hän oli vielä viime vuonna Googlen palveluksessa Piilaaksossa, Yhdysvaltain Kaliforniassa. Wuorimaa analysoi Google-mainoksia ja koulutti muista maista tulleita uusia työntekijöitä.

”Halusin palata kotiin rauhattomien korona-ajan olojen keskeltä. Suomi tuntui ainoalta turvalliselta vaihtoehdolta. Lähdin Sellaihin mukaan, koska minulle tärkeintä on kunnianhimoinen, mutta realistinen visio”, Wuorimaa kertoo.

”Sellaissa jokainen konsultti saa tehdä töitä omien vahvuuksiensa mukaan. Työilmapiirimme on inspiroiva! Myyjillä ei ole veristä statuskilpailua, vaan kannustamme ja kehumme toisiamme.”

 ”Monella yrityksellä on haasteita houkutella parhaita työntekijöitä omiin riveihinsä. Myyntiin saa buustia palvelunakin.”

Myynti- ja markkinointikonsulttina työskentelevä Wuorimaa on myös Sellain yhteisövastaava, joka huolehtii työntekijöiden viihtyvyydestä.

”Meillä konsultin on mahdollista työskennellä haluamassaan ympäristössä. Toimimme useissa projekteissa tiimeissä, joissa tekijöiden osaamisalueet täydentävät toisiaan. Olen esimerkiksi monessa projektissa apuna markkinoinnin ja Googlen palveluiden näkökulmasta”, Wuorimaa sanoo.

”Parasta on se, että saan tehdä töitä mahtavien kollegojen ja yritysten kanssa. Haluan tuoda Sellain osaksi useampaa yritystä, tulevaisuudessa ulkomaillakin.”

Tervo ennustaakin, että myynnin ja markkinoinnin maailma on muuttumassa perustavalla tavalla.

Työmarkkinoilla on aina ollut kova kysyntä hyvälle myyntityölle. Nykyisessä toimintaympäristössä on kuitenkin liian kankeaa rekrytoida yritykseen omat myyjät vanhaan totuttuun tapaan.

”Niin kuin softakehittäjät, huippumyyjätkin haluavat työskennellä erilaisten haasteiden parissa ja kehittää osaamistaan. Siten asiakkaamme saavat tuoreinta osaamista ja näkemystä myyntiinsä”, Tervo sanoo.

Lue lisää Sellaista ja löydä yrityksellesi myyntikonsultti

 

Sellain konsultit Jyri Järvinen ja Olivia Wuorimaa auttavat yrityksiä löytämään unelma-asiakkaansa.

Lue myös: