MainosValio Aimo

Korona on asettanut uudenlaisia haasteita ravintoloitsijoiden ja tukkujen yhteistyölle: ”Illallismenu viinipaketteineen vaihtui nopeasti lounassalaattiin”

MAINOS Koronan myötä ravintola-alalla on ollut pulaa esimerkiksi take away -rasioista. Haasteista huolimatta ravintola Paulettessa uskotaan valoisampaan tulevaisuuteen. Uusi kotimainen tukkuri Valio Aimo lupaa tukea ravintoloitsijoita tukalassa tilanteessa.

Ravintola Pauletten Kalle Lindroth ja Andreas Tòth uskovat valoisampaan tulevaisuuteen.


27.1. 6:00

Vuosituhannen vaihteen suosittua ravintola-annosta, valkoviinissä haudutettua kuhaa, ei löydy enää monenkaan helsinkiläisravintolan listalta – tai ainakin sitä saa harvasta paikasta kunnolla tehtynä, jos on ranskalaisen bistroravintola Pauletten ravintoloitsijaa ja kokkia Kalle Lindrothia uskominen.

Lindroth tietää, mistä puhuu. Valkoviini-voikastikkeessa haudutettu kuha on Helsingin Ullanlinnassa sijaitsevan Pauletten suosituimpia ruokia.

Lindroth ja tämän yhtiökumppani ja kokkikollega Andreas Tòth viimeistelevät annoksen hienostuneesti kaviaarilla.

Kuhaa ei kuitenkaan ole kokattu Pauletten keittiössä hetkeen. Vain 28-paikkainen bistro on korona-aikana muuttunut tunnelmallisesta illallisravintolasta take away -lounaspaikaksi. Se on vaatinut totuttelemista Lindrothilta, Tòthilta ja asiakkailta sekä joustoa tukulta.

”Usean ruokalajin illallismenut viinipaketteineen vaihtuvat nopeasti lounassalaateiksi, -hampurilaisiksi ja -lasagneksi”, Lindroth kertoo.

”On tullut äkkijarrutuksia ja -kaasutuksia. Tukkurin täytyy pysyä vauhdissa mukana.”

Tukkurilla on Lindrothin mukaan suuri merkitys pienelle ravintoloitsijalle. Samaa sanoo Valio Aimon liiketoimintajohtaja Tuomas Sorri. Valio Aimo syntyi, kun Valio osti vuonna 2021 Heinon Tukun. Kaupan yhteydessä Paulette siirtyi Valio Aimon asiakkaaksi.

”Tukkuri on ravintoloitsijan tärkeimpiä yhteistyökumppaneita. Suurin osa raaka-ainehankinnoista tehdään tukusta, joten yhteistyön täytyy toimia”, Sorri sanoo.

Korona-aika on asettanut ravintoloiden ja tukkurien yhteistyölle uudenlaisia haasteita.

”On tullut äkkijarrutuksia ja -kaasutuksia. Tukkurin täytyy pysyä vauhdissa mukana”, Sorri toteaa.

Lindroth vahvistaa, että koska take away -myyntiin sopivia annoksia on täytynyt kehittää nopeaan tahtiin, on tukkurilta kaivattu aivan erityistä joustavuutta.

”Jos joku tarvitsemamme tuote on puuttunut, olemme saaneet sen aina Heinon Tukun listalle pyytämällä. Se on ollut tosi hienoa.”

Lindroth uskoo, että heitä valmistajan ja tukun yhdistyminen helpottaa.

”Saamme nyt samasta paikasta tilattua kerralla useampia tuotteita.”

Lindroth ja Tòth toivovat tukulta joustavuutta myös ostoerien suhteen. Myyntiä ja sen myötä tilattavaa on ollut aiempaa vähemmän. Pieni ravintola ei voi tilata raaka-aineita lavakaupalla varsinkaan näin epävarmassa tilanteessa, Lindroht sanoo.

Sen ymmärtää myös Sorri. Siksi Valio Aimon valikoimaa on sopeutettu vallitsevaan tilanteeseen niin, että saatavilla on paljon pieniä eriä ja kuluttajapakkauksia.

”Ruokahävikki ei ole kenenkään etu. Haluamme palvella myös pienyrittäjiä mahdollisimman hyvin.”

Moni ravintola on alkanut Pauletten tavoin myymään take away -ruokaa korona-aikana. Take away -rasioiden kysyntä on kasvanut niin nopeasti maailmanlaajuisesti, että tuotanto ei ole pysynyt mukana.

”Käytämme vain kierrätysmateriaalista valmistettuja take away -rasioita. Osan olemme saaneet hankittua tukusta, mutta osa on ollut loppu. Pula on maailmanlaajuinen”, Lindroth sanoo.

Sorri kertoo erityisesti kierrätysmateriaaleista tehtyjen take away -rasioiden olevan suosittuja. Siksi ne ovat loppuneet tukuista ensimmäisinä.

”Teemme kaikkemme, jotta saamme pidettyä niitä tasaisesti valikoimassa. Jos ne kuitenkin loppuvat tehtaalta, emme luonnollisesti voi sille mitään. Meillä on kuitenkin suhteita moniin toimittajiin, joten jos ne loppuvat yhdestä, pyrimme haalimaan niitä vaihtoehtoisia kanavia pitkin.”

”Kunhan rajoitukset poistuvat, olemme taas nopeasti normaalitilanteessa. Sen näimme jo viime syksynä. Kuluttajat haluavat käydä ravintoloissa, ja me olemme täällä jo valmiina.”

Paulettessa koronan ei ole annettu lannistaa. Lindroth ja Tòth uskovat, että Paulettella on valoisa tulevaisuus – kunhan ovet vain päästään taas avaamaan kunnolla illallisasiakkaille.

”Ravintoloitsija on yksi vanhimmista ammateista. Mihin tämä duuni muka loppuisi? Ihmiset tulevat aina syömään ja juomaan. Nyt he ovat vain tehneet sen kotona”, Lindroth sanoo.

Paulettessa toivotaankin, että kuluttajat löytäisivät tiensä takaisin ravintoloihin. Lindroth ja Tòth odottavat innolla, että pääsevät taas kokkaamaan monen ruokalajin illallisia – myös sitä kuuluisaa kuhaa.

”Tuoreita sesongin raaka-aineita, paljon kädentyötä, eleganttia lohturuokaa, puhtaita makuja”, Lindroth fiilistelee.

Myös Valio Aimon Tuomas Sorri uskoo tulevaan.

”Kunhan rajoitukset poistuvat, olemme taas nopeasti normaalitilanteessa. Sen näimme jo viime syksynä. Kuluttajat haluavat käydä ravintoloissa, ja me olemme täällä jo valmiina.”

Fakta

Valio Aimo

  • Valio ja Heinon Tukku yhdistyivät Valio Aimoksi kesällä 2021. Uuden kotimaisen tukun valikoimasta löytyy yli 30 000 tuotetta.

  • Tukun tuotevalikoimassa on panostettu runsauteen ja laatuun. Tuttua ja tykättyä valikoimaa laajennetaan entisestään, ja tukusta saa jatkossakin useiden eri valmistajien tuotteita.

  • Valio Aimo palvelee niin kahviloita, suurkeittiöitä, leipomoita, hotelleja, catering- ja pitopalveluja kuin julkishallinnon ja teollisuuden asiakkaita ympäri Suomea. Asiakkaina on kaikenkokoisia yrityksiä yksinyrittäjistä suurkeittiöihin.

Lue myös: