MainosLentoapu

Suomalaispariskunta sai 800 euron hyvityksen lennostaan – näin yli 200 000 matkustajaa on saanut korvauksia lentoyhtiöiltä

MAINOS Aina lentokoneet eivät lennä ajallaan. Tanskalainen yhtiö pitää kiinni matkustajien oikeuksista.

Korvausten hakeminen lentoyhtiöiltä voi olla pitkä prosessi. Kuva on kuvituskuva.


21.10.2022 12:42

Joka kuukausi noin 15 000 lentomatkustajaa hakee korvauksia myöhästyneistä, peruuntuneista tai ylibuukatuista lennoista tanskalaisen yhtiön, Lentoavun, avulla.

Suomalaiselle Ketojan pariskunnalle ulkomaanmatka tyttären valmistujaisiin olisi tullut kalliiksi ilman Lentoavun väliintuloa ja matkatoimiston korvauksia.

Mirja Ketoja oli miehensä kanssa Skotlannissa, kun lentoyhtiöstä tuli yllättävä viesti.

”Olimme juhlimassa tyttäreni valmistujaisia lauantaina. Sunnuntaiaamuna luin sähköpostin, että tiistain paluulentomme Aberdeenista Amsterdamiin oli peruttu.”

Ketojan pariskunnalla olisi ollut jatkolento Amsterdamista Helsinkiin samana päivänä.

Ketoja yritti ensin ottaa yhteyttä lentoyhtiöön, mutta sunnuntaipäivänä kukaan ei vastannut yhteydenottoon. Matkapaketti oli varattu E-Bookersin kautta, joten seuraavaksi yhteys otettiin sinne.

Ketojan tytär soitti englanninkieliseen asiakaspalveluun, mistä kerrottiin, ettei Aberdeenista ole lähdössä yhtäkään lentoa koko viikkona. Lentojen peruutusten syyksi kerrottiin henkilöstöpula.

Lentoapuun voi ottaa yhteyttä ilmaiseksi. Jos korvauksia onnistuu saamaan, yhtiö ottaa provision saadusta korvauksesta.

Koska pariskunnalla ei ollut mahdollisuutta pitkittää lomaansa, Ketojaa kehotettiin ostamaan uusi lentolippu. Toisen lentoyhtiön kautta uusi lento löytyi nopeasti Edinburgista Helsinkiin maanantaiaamulle.

Pariskunta joutui ostamaan uusien lentojen lisäksi 2,5 tunnin junamatkan Edinburgiin sekä hotellimajoituksen lentokentän läheisyydestä, sillä lento oli varhain aamulla. Näistä matkoista ja majoituksesta heille tuli lisäkustannuksia yhteensä noin 1200 euroa.

Lisäksi lomamatka lyheni parilla päivällä, kun pariskunta joutui lähtemään Aberdeenista matkaan tiistain sijaan jo sunnuntaina.

Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Pyydä korvausten hakuun apua Lentoavulta

Lentoyhtiö ilmoitti päivää ennen peruuntunutta lentoa, että lento olikin siirretty saman viikon perjantaille. Tässä vaiheessa Ketojat olivat jo ostaneet uuden lennon Suomeen ja olivat jo matkalla tälle lennolle, joten siirrosta ei ollut heille hyötyä.

Lentoyhtiölle tehtävään korvaushakemukseen vaaditaan peruuntuneen lennon tiedot. Kun Ketoja yritti lähteä hakemaan korvauksia peruuntuneesta lennosta, hän ei enää löytänyt lennon tietoja lentoyhtiön sivuilta.

Ketoja alkoi etsiä tietoa, miten korvauksia olisi mahdollista saada tällaisessa tilanteessa. Ketoja löysi netistä Lentoavun, jonka avulla sadat tuhannet lentomatkustajat ovat saaneet apua korvausten hakemiseen lentoyhtiöiltä.

”Luin kokemuksia ja huomasin, että hintaa ei mene, jos haen”, Mirja Ketoja kertoo.

Lentoapuun voi ottaa yhteyttä ilmaiseksi. Jos korvauksia onnistuu saamaan, yhtiö ottaa provision saadusta korvauksesta.

Ketoja piti hyvänä, että Lentoavun palvelu oli tarjolla suomen kielellä, kun taas lentoyhtiöltä olisi pitänyt hakea korvauksia itse englanniksi.

Korvausten hakeminen voi olla monimutkainen ja pitkä prosessi. Siksi Ketoja suosittelee Lentoavun palvelua kaikille, jotka haluavat saada korvauksia vaivattomasti.

Lentoapu hoitaa kaiken korvausten hakemiseen liittyvän paperityön ja viestinnän lentoyhtiön kanssa. Ketoja oli tyytyväinen siihen, että hänet pidettiin sähköpostitse ajan tasalla hakuprosessin eri vaiheista.

”Se toimi tosi hyvin. Kuukausi suunnilleen meni, että korvaukset saatiin.”

Ketojan pariskunta sai lopulta kaikki lennon peruuntumisesta aiheutuneet lisäkustannukset takaisin. Osa korvauksista tuli matkatoimistolta ja 800 euroa Lentoavun kautta lentoyhtiöltä. Tuosta 800 eurosta vähennettiin Lentoavun 30 prosentin palkkio, jolloin korvaussumma Ketojan pariskunnalle oli 560 euroa.

”Se toimi tosi hyvin. Kuukausi suunnilleen meni, että korvaukset saatiin.”

Rahallinen korvaus tuntui Ketojasta hyvältä ja oikeudenmukaiselta. Hän uskoo, että ilman Lentoavun tukea he eivät olisi onnistuneet saamaan korvauksia peruuntuneesta lennosta.

”Sitä oli melkein mahdoton tavallisen ihmisen selvittää, kun lennon tiedot oli poistettu”, Ketoja sanoo.

Lentoavussa työskentelee tällä hetkellä 25 lentomatkustajan oikeuksiin perehtynyttä työntekijää.

Lentoapu sanoo voittaneensa 95 prosenttia oikeuteen menneistä korvausvaatimuksista. Yritys kertoo, että se on tähän mennessä saanut kerättyä jo 37 miljoonaa euroa korvauksia noin 230 000 asiakkaalle.

Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Pyydä korvausten hakuun apua Lentoavulta

Lue myös: