[Mainos: Genelec] Ilmastoherätyksen saanut hevikitaristi myy huippukaiuttimia ylpeyttä puhkuen: ”Voin myydä vain kestävää tuotetta, johon uskon koko sydämestäni” - Genelec | HS.fi
MainosGenelec

Ilmastoherätyksen saanut hevikitaristi myy huippukaiuttimia ylpeyttä puhkuen: ”Voin myydä vain kestävää tuotetta, johon uskon koko sydämestäni”

MAINOS Kotimaisen Genelecin ruotsalainen myyntipäällikkö Michael Bohlin tuottaa itse oman sähkönsä ja vihanneksensa. Aamiaismunista vastaavat perheen kolme kanaa ja matkat taittuvat sähköautolla.

Michael Bohlinin mukaan työskentely samanhenkisten ihmisten kanssa on palkinto jo itsessään. Kuva Michaelista ja Elviira-kanasta: Kimmy Bohlin Keelyn­


17.2. 16:11

Töiden kimppuun Bohlin hyppää hymy huulilla: hänen tehtävänään on myydä kaiuttimia, jotka on valmistettu kestävän kehityksen parhaiden periaatteiden mukaisesti – alusta asti.

”Olen kuullut sanottavan, että hyvä myyntimies myy mitä vain – mutta minä en usko siihen”, hän toteaa.

”Minulle on kaikki kaikessa se, että voin seisoa tuotteen takana koko sydämestäni.”

Bohlin on urallaan joutunut jättämään yhden työpaikan, jonka arvoihin ja toimintatapaan hän ei voinut sitoutua. Kun Bohlin törmäsi Genelecin koko toiminnan takana olevaan filosofiaan, hän häkeltyi: voiko tämä olla tottakaan?

Genelec on aina kulkenut kestävän kehityksen etujoukoissa, mutta onnistui silti nostattamaan kulmakarvoja vuonna 2008 ilmoittaessaan, että yrityksen strategiaan tulee muutos: kestävän kehityksen arvot ovat yritykselle yhtä tärkeitä kuin kannattavuus ja äänen laatu.

Tämä strategian linjaus tosin lähinnä vain kiteytti sen asenteen, joka oli toiminut Genelecin polttoaineena alusta asti: ympäristöystävälliset teot ovat yrityksen syvärakenteessa, erottamaton osa sen identiteettiä ja kulttuuria.

”Kun opin tämän kaiken olin positiivisesti yllättynyt, mutta ajattelin että tästähän täytyy puhua enemmän, jotta voimme inspiroida muita tekemään samoin”, Bohlin toteaa.

Hänen mukaansa työskentely samanhenkisten ihmisten kanssa edelläkävijäorganisaatiossa on palkinto jo itsessään.

”Olen ylpeä siitä, että työnantajani pitää kestävää kehitystä niin suuressa arvossa ja on sitoutunut siihen kaikki tavoin.”

Michael Bohlin.­

Myynnin ammattilaisena Bohlin pitää merkittävänä myös sitä, että Genelec luo hittituotteita ”puhtain asein”, eli vastuullisesti – ja näin valmistettu huippukaiutin on myös kaupallisesti kestävä paketti.

”Mielestäni nämä kaikki ovat asioita, jotka ovat aivan ainutlaatuisia myös kansainvälisesti. Uskon lisäksi, että muut alan toimijat seuraavat kyllä perässä, kun näkevät, että kestävä kehitys voi olla kannattavaa liiketoimintaa – ja viimeistään silloin, kun asiakkaat alkavat vaatia sitä”, hän pohtii.

Michael Bohlin on kovan luokan kokemusasiantuntija, sillä hän on myös ruotsalaisen hevibändi PAINin entinen kitaristi, jonka rakkaussuhde Genelecin kaiuttimiin alkoi itse asiassa jo vuonna 1996 – vuosia ennen kuin hänestä tuli yrityksen työntekijä.

”Ensimmäinen kaiutinparini – 1030A – oli kovassa käytössä yli 20 vuotta, ennen kuin viimein upgreidasin sen 8341A-malliin”, toteaa Bohlin ja lisää, että vaihto ei sanottavasti vihlaissut vihreää omaatuntoa:

”Uusia kaiuttimia, joiden kotelot valmistetaan kierrätetystä alumiinista, hallitaan huippumodernilla GLM™-ohjausjärjestelmällä. Se oli minulle looginen seuraava askel.”

Genelecin toimitusjohtaja Siamäk Naghian on yhtä lailla tulisieluinen ympäristön ja luonnonarvojen puolestapuhuja. Iranilaistaustainen Naghian muistuttaa, että yrityksen perustajien juuret olivat maaseudulla ja näiden yhteys vaikkapa metsiin konkreettinen ja arvostava.

”Sieltä lähtee se luonnon näkökulma, joka on mukana kaikissa tuotteissamme tänäkin päivänä”, hän toteaa.

Naghian myös kiittelee yrityksen alkuvaiheen fiksuja ja kauaskatseisia asiakkaita – he osasivat vaatia huipputuotteita, jotka kestävät vuosikymmeniä. Näin itseään vielä etsivä yritys haastettiin rakentamaan kaikelle toiminnalleen syvävihreät raamit.

”Se oli enemmän kuin vain tapa toimia – se oli yrityksen ydinryhmän elämänkatsomus”, kuvailee Naghian.

Siamäk Naghian.­

2020-luvun Genelec tunnistaa, että ”kaikesta jää jälki” ja toimii sen mukaisesti.

”Puhuttaessa suunnittelusta, materiaalivalinnoista tai valmistuksesta, meidän on aina valittava se polku, joka minimoi haitat ympäristölle”, Naghian toteaa.

Esimerkkinä onnistumisista hän nostaa Bohlininkin hehkuttaman kaiuttimissa käytetyn kierrätetyn alumiinin:

”Se alumiini on ikuisesti kierrossa. Tämä on mielestäni kiertotaloutta parhaimmillaan.”

Genelecin sinivalkoinen soundi syntyy vastuullisesti

  • Kaiuttimet valmistetaan Iisalmessa, 94-prosenttisesti kierrätysalumiinista.

  • Kierrätysalumiinin kolme tärkeintä lähdettä ovat juomatölkit, vanhat autonosat ja uusien alumiiniosien ja -komponenttien valmistuksesta syntyvä ylijäämä.

  • Genelec myöntää kaikille rekisteröidyille kaiuttimille 5 vuoden takuun.

  • Genelecin tehtaan käyttämä sähkö on 100-prosenttisesti peräisin uusiutuvista energialähteistä.

  • Viime vuonna Genelec voitti arvostetun kansainvälisen Green business of the Year -nimisen kestävän kehityksen palkinnon AV Awards -gaalassa.

  • Kaiutintehtaalla taukojumpataan kaksi kertaa päivässä.

Lue lisää: Genelec.fi

Lue myös: