[Mainos: Genelec] Kun iisalmelaisyritys haastoi vallitsevan ajattelumallin, alkoi yli 20 vuotta kestänyt, palkittu designyhteistyö: ”Muotoilu antaa tuotteelle sielun” - Genelec | HS.fi
MainosGenelec

Kun iisalmelaisyritys haastoi vallitsevan ajattelumallin, alkoi yli 20 vuotta kestänyt, palkittu designyhteistyö: ”Muotoilu antaa tuotteelle sielun”

MAINOS Vanhan koulukunnan hifistit yllättyivät, kun tunnettu kotimainen kaiutinvalmistaja pyöristi tuotteensa kulmat. Siihen oli kuitenkin hyvä syy, tiesi muotoilija Harri Koskinen saadessaan kutsun Genelecin tehtaalle Iisalmeen kesällä 1999.

Teollinen muotoilu on Genelecille väline kaiuttimien akustisen suorituskyvyn parantamiseen. Kuvassa muotoilija Harri Koskinen.­


1.3. 16:22

Iisalmessa muotoilijaa vastassa oli yrityksen perustaja Ilpo Martikainen, joka suhtautui designiin yhtä tulisieluisesti kuin Koskinenkin.

”Ilpo haastoi minua ajattelemaan, mitä kaikkea muotoilun keinoin voidaan saavuttaa Genelecin kaiuttimien kohdalla”, kertoo Koskinen.

Martikainen oli turhautunut: kaiuttimen ylivertainen teknologia ei mitenkään välittynyt tuotteen ulkoasusta. Genelec teki samanlaisia mustia mdf-koteloita kuin kaikki muutkin – ja talon sisällä oli paljon niitäkin, joiden mielestä muodolla leikkiminen oli turhaa kikkailua.

”Ilpo näki toisin. Hän halusi, että tuote erottuu myös visuaalisesti ja antoi minulle vapaat kädet”, muistelee Koskinen.

Koskinen lähti pehmentämään kaiuttimen ulkonäköä pyöreämmän muodon avulla. Pyöristetystä muodosta tuli toivottu ulkonäöllinen erottuvuustekijä – ja samalla kaiutinten suorituskyky ja äänenlaatu paranivat. Vanhan koulukunnan hifistien yllätykseksi Koskisen suunnittelema pehmeä- ja sulavapintainen kotelo loihti ilmoille paremman akustinen tuloksen kuin suorakulmainen perusboksi.

”Ääniaallotkin ovat pyöreitä”, kuittaa Koskinen.

Samalla kaiuttimien koteloita ryhdyttiin tekemään alumiinipainevalutekniikalla, joka on paras käytettävissä oleva teknologia – ja materiaali – aktiivikaiuttimien valmistamiseen.

Harri Koskinen.­

Ilpo Martikainen sai mitä tilasi: maailman paras kaiutin viimein myös näytti siltä. Samalla alkoi Koskisen ja Genelecin tiivis yhteistyö, joka on jatkunut yli 20 vuotta.

”En enää muista kuinka monta kaiutinta olen suunnitellut”, nauraa Koskinen.

”Genelecin kanssa olemme jatkuvasti yhteyksissä ja mietimme tulevia tuotteita”, hän lisää.

Vuonna 2005 Genelecin tuotekehityksen vetovastuuseen tuli Siamäk Naghian, jonka luottodesignerista ei niin ikään ole epäilystä:

”Päätimme syventää muotoilua ja luovaa tuotekehitystoimintaamme. Päätimme, että teemme sitten mitä tahansa tuotekehittelyä, haluamme aina pitää Harrin mukana prosessissa alusta alkaen. Hän todella ymmärtää akustiikkaa ja tuo muotoilun näkökulman kaikkeen mitä teemme”, linjaa Naghian.

Naghianin mukaan muotoilu on aina arvokas osa brändi-identiteettiä – ja Genelecin kohdalla jopa syy siihen, että talon aktiivikaiutin on noussut ”ikoniseen” asemaan.

”Muotoilu antaa tuotteelle sielun. Harrin erikoiskyky on siinä, että hän osaa luoda vuorovaikutusta pienilläkin asioilla”, toteaa vuodesta 2011 yrityksen toimitusjohtajana toiminut Naghian.

Koskinen ja Naghian ovat yhtä mieltä siitä, millaiset designnuotit kaiutinvalmistajalla soivat nyt ja tulevaisuudessa. Vaivattomuus ja tarkoituksenmukaisuus yhdistettynä kestävään kehitykseen ja tiettyyn linjakkaaseen minimalismiin on muotoilun voittoresepti, josta miehet eivät halua tinkiä.

Koskinen lisää, että muotoilijan työssä korostuu vastuullisuus nyt kenties enemmän kuin koskaan – kun tuotetta tehdään, ympäristöarvot ovat kaikessa tekemisessä mukana.

”Genelecin kaiuttimet ovat aina mahdollisimman kestäviä, pitkäikäisiä ja erittäin huollettavia”, hän muistuttaa.

Valmistaessaan aktiivikaiuttimia ammattilaisille Genelec on oppinut kaiken mahdollisen käyttäjien tarpeista ja tietenkin itse äänestä, sen puhtaudesta ja oikeaoppisuudesta. Samalla käsitys esteettisyydestä on kasvanut täyteen mittaansa: kaiutin on esineenä kaunis ja kutsuva.

”Tie yhä uusiin onnistumisiin kulkee meillä vahvasti muotoilun kautta”, Naghian summaa.

Harri Koskinen.­

Genelecin suunnitteluperiaatteet pohjautuvat kestävään kehitykseen ja ympäristöarvoihin

  • Genelec Oy on suomalainen vuonna 1978 perustettu äänentoistolaitteita valmistava perheyritys.

  • Genelec suunnittelee tuotteita vaativaan käyttöön ammattilaisille, koteihin, sekä erilaisiin AV-asennuksiin.

  • Kaiuttimet valmistetaan Iisalmessa, 94-prosenttisesti kierrätysalumiinista.

  • Genelec ja muotoilija Harri Koskinen aloittivat yhteistyön 1990-luvun loppupuolella.

  • Teollinen muotoilu on Genelecille väline kaiuttimien akustisen suorituskyvyn parantamiseen.

  • Muotoilu on tärkeä osa käyttäjäkokemusta ja auttaa erottautumaan markkinoilla.

  • Kolme Genelecin tuotetta on palkittu Fennia Prize -muotoilukilpailussa.

Lue lisää: Genelec.fi

Lue myös: