Genelecin perustajat Ilpo Martikainen ja Topi Partanen lähtivät vuonna 1978 matkalle, jonka seurauksia ei voinut ennalta nähdä kukaan. Tulevien vuosien aikana Genelec mullisti äänentoiston ja nosti alan riman yhä korkeammalle, yhä uudestaan. Yrityksen täyttäessä 45 vuotta on selvää, että kunnianhimoa, energiaa ja uteliaisuutta riittää edelleen, toteaa toimitusjohtaja Siamäk Naghian.
Iranilaistaustainen Naghian katsoo, että Genelec on onnistunut siinä, missä moni muu edelläkävijäyritys epäonnistuu: jatkuvuuden saavuttamisessa.
Historian havinaa. Kuvassa vasemmalta: Ilpo Martikainen, Topi Partanen ja Ari Varla.
”Kun innovatiiviset yritykset tulevat markkinaan disruption kautta, ne saavat etumatkaa joksikin aikaa, mutta sitten muut ottavat kiinni – ja tulee taas niitä uusia edelläkävijöitä”, hän aloittaa.
”Tavoitteena on oltava, että olet joko paras tai matkalla parhaaksi.
”Genelec on tehnyt innovaatioita toisensa perään ja rakentanut menestyksen aidon innovaatiokulttuurin varaan, eikä yksittäisen keksinnön varaan.”
Ankkurina huippulaatu
Naghianin mukaan pienen pohjoisen toimijan strateginen valinta yli neljän vuosikymmenen takaa paljastui kestäväksi peliliikkeeksi: on pakko tehdä huippulaatua, muuten ei pärjää.
”Meillä on sisäänrakennettuna tämä koodi: kilpailluilla markkinoilla selviää vain tarjoamalla parasta”, hän toteaa.
”Se, että yritys on pysynyt edelläkävijänä kaikki nämä vuodet, todistaa että työntekijämme ovat todella sisäistäneet tämän asian. Kiitos yrityksen menestyksestä kuuluu heille.”
Naghianin mukaan uudistuminen on haaste kaikille huipputeknologian kanssa työskenteleville yrityksille, mutta äänentoistoalalla se on todellinen elinehto.
”Uudistuminen kysyy kärsivällisyyttä, intohimoa ja sitkeyttä. Se on oppimisprosessi, joka vaatii nöyryyttä. Mutta tavoitteena on oltava, että olet joko paras tai matkalla parhaaksi.”
Kiinnostu kaikesta!
Genelecin tiimin supervoimaksi Naghian nostaa uteliaisuuden. Yrityksen propellipäät eivät ole koskaan epäröineet kysyä: Entä jos teemmekin tällä tavalla?
”Kun ihminen pysyy uteliaana, se on valtava energian lähde.”
Genelecin yrityskulttuuri korostaa vuorovaikutusta, jossa maltetaan ottaa signaaleja vastaan eri puolilta.
”Kun olemme aktiivisessa vuorovaikutuksessa kollegojen ja asiakkaiden kanssa – ja myös vaikkapa yliopistotutkijoiden kanssa – uusia mahdollisuuksia avautuu väkisinkin ja yllättävissä paikoissa. Läpimurrot syntyvät yhdessä tekemällä”, summaa Naghian.
Luontoarvot yrityksen syvärakenteessa
Naghianin mukaan Genelecin menestystä on siivittänyt myös kestävä kehitys – joka sekin on ollut sisäänrakennettuna alusta asti.
”Ilpo Martikainen oli maatilan poika, jonka suhde luontoon oli hyvin välitön. Hän oppi, että kun luonto voi hyvin, ihminenkin voi hyvin. Samaan maailmankuvaan pohjaa myös Genelecin toiminta”, toteaa Naghian.
Kestävän kehityksen opit ovat juurtuneet niin syvään, että Genelec linjasi strategiassaan – jo 20 vuotta sitten – kestävän kehityksen olevan yritykselle yhtä pyhä asia kuin kannattavuus.
”Tuota linjausta ei ole tarvinnut muuttaa. Päinvastoin, me haluamme tehdä jatkuvasti enemmän ympäristön puolesta.”
”Esimerkiksi viime vuonna Genelec pilotoi kiertotaloutta tukevan Genelec Certified Pre-Owned -konseptin, auditoi omaa toimintansa ulkopuolisten asiantuntijoiden avulla, kehitti kestävän kehityksen viestintää ja loi uudet eettiset ohjeet tavarantoimittajilleen.”
Juuret Iisalmen mullassa – aina!
Genelec on tänä päivänä kansainvälinen menestyjäyritys, jolla on tytäryhtiöt USA:ssa, Japanissa ja Kiinassa sekä 100 maahantuojakumppania. Yrityksen noin 300 työntekijästä puolet on kuitenkin Iisalmessa, jossa tuotekehitys ja tuotanto ovat pysynyt kaikki nämä vuodet.
”Tuote suunnitellaan ja valmistetaan Iisalmessa – tästä ei ole ollut kysymystäkään koskaan”, toteaa Naghian.
”Meillä on lähtökohtana laatu, innovaatio ja jatkuvuus. Me tiedämme, että Iisalmi on meille paras paikka valmistaa maailman parhaita kaiuttimia.”
Genelec täyttää 45 vuotta!
Genelec järjestää 45-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi erilaisia tapahtumia ympäri maailmaa. Pääset nauttimaan kuuntelukokemuksesta, oppimaan ja osallistumaan kaikille avoimeen musiikkiyhteistyöhön. Lue lisää tästä!
Lue yllä oleva sisältö, ja vastaa kyselyyn! Kaikkien vastanneiden kesken arvotaan 50 euron arvoisia GoGift-lahjakortteja. Tutkimuksen toteuttaa Digitalist Group Oyj Sanoma Media Finland Oy:n toimeksiannosta.