Onko linja-auto turvallinen? – ”Kun kaikki ovet avataan, ilma saadaan vaihtumaan hyvinkin nopeasti” - Ideat | HS.fi
MainosHSL

Onko linja-auto turvallinen? – ”Kun kaikki ovet avataan, ilma saadaan vaihtumaan hyvinkin nopeasti”

MAINOS Tartuntariski joukkoliikenteessä pysyy hyvin pienenä, jos turvaohjeita noudatetaan.


22.3. 12:36

Juha Puolitaival kulki vielä viime vuoden alussa töihin junalla. Ei tarvinnut etsiä parkkipaikkaa eikä maksaa pysäköinnistä, ja matkan aikana hän sai keskittyä omiin ajatuksiinsa. Samalla hän hillitsi lähi- ja hiilidioksidipäästöjä.

Kun tieto pandemiasta alkoi levitä, Puolitaivalta alkoi arveluttaa, kuten monia muitakin. Onko joukkoliikenteessä enää turvallista matkustaa?

 ”Selvitys osoitti,että kalustomme ilmanvaihto palvelee myös pöpöjen poistossa.”

Helsingin seudun liikenne HSL:n liikennesuunnittelijana hän pystyy vastaamaan nyt omaan kysymykseensä, sillä HSL tilasi Teknologian tutkimuskeskus VTT:ltä selvityksen joukkoliikenteen turvallisuudesta.

”Tartuntariski joukkoliikenteessä on erittäin pieni, kunhan matkustajat vain noudattavat turvaohjeita.”

Istu yksin

Tutkimuskohteina olivat yli kahden metrin päähän kulkeutuvat ilmavälitteistä tartuntariskiä aiheuttavat aerosolit HSL:n busseissa, junissa, metroissa ja raitiovaunuissa.

Selvityksen osoittamat turvaohjeet ovat pitkälti jo tuttuja.

”Maskien käyttö ja turvavälien pitäminen olisi hyvin suotavaa aina kun mahdollista. Eli istutaan yksin omilla penkeillämme, kuten ennenkin”, naurahtaa tutkija Ilpo Kulmala VTT:ltä.

Hän muistuttaa lentävien pisaroiden ohella myös pintojen mikrobeista. Tuolien selkänojiin ja painonappeihin koskeneilla käsillä ei kannata hieroa silmiä, nenää tai suuta ennen kuin on pessyt kätensä.

Puhu hiljaisella äänellä

Tuttu ohje on myös se, että yskät ja aivastukset kannattaa suunnata hihaan, oli kasvoilla maski tai ei. Laulamisestakin on pandemiavuoden aikana varoitettu, ja varoitus pätee myös joukkoliikenteessä.

”Turvallisinta on olla hiljaa tai keskustella normaalilla puheäänellä. Vältetään kovaäänistä huutamista ja laulamista”, Kulmala sanoo.

Hänen mukaansa äänekäs matkustaja erittää pisaroita jopa nelinkertaisesti hiljaiseen verrattuna.

Joukkoliikenteen turvallisuus ei nojaa pelkästään turvaohjeisiin. Olennainen perusta HSL:ssä on kaluston hyvä taso, joka kestää hyvin kansainvälisenkin vertailun.

”Aikaisemmin seurasimme lähinnä hiilidioksidin poistumista, koska se vaikuttaa suoraan matkustajien ja kuljettajan vireystilaan. Selvitys osoitti,että kalustomme ilmanvaihto palvelee myös pöpöjen poistossa”, Puolitaival sanoo.

Kaikki ovet auki joka pysäkillä

Pandemian aikaan on joka tapauksessa hyvä miettiä, miten ilmanvaihtoa voisi vielä tehostaa. Ennen pandemiaa huomaavainen kuljettaja oli se, joka avasi kylmänä päivänä vain tarvittavat ovet. Nyt kiitos kannattaa suunnata sille, joka läväyttää kaikki ovet auki jokaisella pysäkillä tai asemalla.

”Kun kaikki ovet avataan, ilma saadaan vaihtumaan hyvinkin nopeasti”, Kulmala sanoo.

”Suurimmalle osalle asiakkaistamme maskipakko ei vaikuta matkantekoon millään tavalla, sillä keskimäärin 80 prosenttia on jo maskia käyttänyt joukkoliikenteessä.”

Puolitaival pitää ovien avausta helppona ja tehokkaana pikaratkaisuna ilmanvaihtoon. Toinen ratkaisu on kiertävän sisäilman suodatus nykyistä tehokkaammin.

”Suodatuksen tehostaminen vaatii kyllä tuotekehitystä. Pelkkä suodattimen vaihto ei onnistu”, Kulmala toteaa.

Altistusaika lyhyt ja ilma vaihtuu tehokkaasti

Kulmala pitää HSL:n tilannetta joka tapauksessa hyvänä jo nyt, koska altistusaika on lyhyt ja ilma vaihtuu kokonaan noin kymmenen kertaa tunnissa.

”Ilman vaihtuvuus on suurta, mikä auttaa poistamaan epäpuhtauksia tehokkaasti ja pitämään niiden pitoisuudet pieninä”, Kulmala sanoo.

Hän huomauttaa, että julkinen liikenne ei nouse esille tartuntatilastoissa muuallakaan maailmassa.

Maskipakko ei ole iso muutos

Maaliskuun puolivälissä HSL:n liikenteeseen tuli maskipakko. Kaikkien 12 vuotta täyttäneiden on käytettävä kasvomaskia. Pakko ei koske niitä, joilla on terveydellinen este maskin käyttämiselle.

”Suurimmalle osalle asiakkaistamme maskipakko ei vaikuta matkantekoon millään tavalla, sillä keskimäärin 80 prosenttia on jo maskia käyttänyt joukkoliikenteessä”, kertoo Juha Puolitaival.

Vesi haihtuu pienestä pisarasta

• Isot pisarat tipahtavat nopeasti, mutta pienimmistä vesi haihtuu matkalla, jolloin jäljelle jää pieniä ilmassa leijuvia hiukkasia, aerosoleja.

• Bussin ilma vaihtuu noin kymmenen kertaa tunnissa.

• Huutaja tuottaa keskimäärin neljä kertaa enemmän pisaroita kuin hiljainen.

Työsuhdematkalippu tukee hyvinvointia

Vastuullinen työmatkaliikkuminen pienentää työntekijän hiilijalanjälkeä. Ympäristöystävällinen työmatkaliikkuminen viestii myös yrityksen arvoista ja luo positiivista työnantajamielikuvaa.

Matka töihin ja takaisin kotiin lisää arkiliikuntaa kuin huomaamatta: joukkoliikenteen käyttäjä ottaa keskimäärin 2 000 askelta enemmän kuin autoileva työntekijä. Arkiliikunnan lisääminen tukee työhyvinvointia ja auttaa jaksamaan.

Työmatkaedun hankintakulut ovat yritykselle vähennyskelpoisia, eikä siitä seuraa palkan sivukuluja. Työntekijälle etu on verovapaa 3 400 euroon asti.

Työmatkaetu on luontoisetu, jonka tarjoamisesta päättää työnantaja. Se on hyvä vaihtoehto esimerkiksi pysäköinti- ja autoedulle. Lisäksi työmatkaetu tasapuolistaa autoilijoiden ja joukkoliikennettä käyttävien kohtelun.

Lue lisää: www.hsl.fi

Lue myös:

Lue myös: