Yli sata uutta asemaa ja tuhat pyörää – nyt näet lähimmät vapaat kaupunkipyörät kännykästäsi! - Ideat | HS.fi
MainosHSL

Yli sata uutta asemaa ja tuhat pyörää – nyt näet lähimmät vapaat kaupunkipyörät kännykästäsi!

MAINOS Yhä useampi yhdistää pyörän työmatkaan. HSL:n Reittiopas-palvelu näyttää nyt lähimmät pyöräasemat ja vapaiden pyörien määrän niissä.


3.5. 12:11

Kätevä tapa liikkua. Helppo yhdistää joukkoliikenteeseen. Ympäristöystävällinen.

Huhtikuussa alkaneelle kaupunkipyöräkaudelle on korkeat odotukset. Helsingin ja Espoon yhteinen kaupunkipyöräpalvelu laajenee Helsingissä, kun alkukesän aikana saadaan käyttöön 105 uutta asemaa ja 1 050 uutta pyörää.

 ”Reittioppaassa pystyy suunnittelemaan oman matkansa niin, että kaupunkipyörä on reitityksessä mukana.”

Erityisesti helsinkiläiset ovat innokkaita kaupunkipyörien käyttäjiä. Jokaisella pyörällä on tehty keskimäärin noin viisi matkaa päivässä. Yhteensä kaupunkipyörillä poljettiin viime vuonna yli kolme miljoonaa matkaa, vaikka koronapandemia vähensikin liikkumista.

”Helsingissä tiheät keskittymät tekevät pyörien käyttämisen varsin vaivattomaksi. Asunnot, työpaikat, palvelut ja muut kohteet sijaitsevat usein sopivan pyörämatkan päässä – tai ainakin sopivan pyörä- ja joukkoliikennematkan päässä”, kertoo HSL:n kestävän liikkumisen erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen.

Kaupunkipyörä osana matkaketjua

Yhä useampi ketjuttaakin matkan eli käyttää kaupunkipyörää osana työmatkaa. Vaihtoehtoja on lukuisia. Jos tulee Helsingin keskustaan töihin kauempaa, oman auton voi jättää liityntäpysäköintiin, hypätä junaan tai metroon ja polkea loppuosan matkasta kaupunkipyörällä.

”Reittioppaassa pystyy suunnittelemaan oman matkansa niin, että kaupunkipyörä on reitityksessä mukana.”

Klikkaa grafiikka suuremmaksi. Juttu jatkuu grafiikan jälkeen.

Erityisen suosittu on Jääskeläisen mukaan metron ja kaupunkipyörän yhdistelmä, mutta monella alueella kaupunkipyörällä voi korvata kätevästi jopa kaksi bussimatkaa.

”Reittioppaasta näkee myös aina ajantasaisen tiedon siitä, onko asemalla pyöriä vapaana”, Jääskeläinen muistuttaa.

Tällä kaudella uutta on myös se, että Reittiopas ilmoittaa lähimpänä olevat asemat, jos sijaintipalvelu on päällä.

Kaupunkipyörä on edullinen

Kaupunkipyörällä ajaminen on edullista. Koko seitsemän kuukautta kestävän kauden saa Helsinki–Espoon alueella 35 eurolla. Kaupunkipyöristä voi nauttia myös työnantajan tarjoamana verottomana työsuhde-etuna.

”Vaikka summa on pieni, on kaupunkipyöräkauden tarjoaminen työntekijöille mukava ele ja kannustaa liikkumaan kestävämmin ja terveellisemmin.”

 ”Tänä vuonna 30 euron kausimaksulla saa polkea Vantaalla rajattoman määrän peräti 60 minuutin mittaisia matkoja.”

Kaupunkipyöräedun tarjoaminen työntekijöille on tehty varsin helpoksi. Työnantaja voi tilata kaupunkipyöräsivuston kautta koodin, jonka hän lähettää työntekijöille, ja työntekijä itse lunastaa edun.

”On kuitenkin hyvä muistaa, että työntekijä joutuu syöttämään maksukorttinsa tiedot ja vastaa itse ylimenevistä kuluista, jos käyttää pyörää kerralla pidempään kuin 30 minuuttia.”

Tällä kaudella Helsinki–Espoon alueella kaupunkipyöriä liikkuu huimat 4 570 kappaletta 457 eri asemalla aina lokakuun loppuun saakka.

Vantaalla pyöräily on edullisempaa

Vantaalla on tällä kaudella käytössä 1 000 pyörää ja lähes 120 asemaa.

”Tänä vuonna 30 euron kausimaksulla saa polkea Vantaalla rajattoman määrän peräti 60 minuutin mittaisia matkoja. Katsotaan, toisiko se palvelulle lisää käyttäjiä”, sanoo Jääskeläinen.

Vantaalla kaupunkipyöräily ei ole ollut yhtä suosittua kuin Helsinki–Espoon alueella. Yksi syy on se, että Vantaan palvelu ei ole yhteensopiva Helsingin ja Espoon palvelun kanssa. Lisäksi Vantaan kaupunkirakenne on hajanaisempi kuin esimerkiksi Helsingin.

”Toivomme kovasti, että vantaalaisetkin löytäisivät kaupunkipyöräilyn ilot ja hyödyt”, Tarja Jääskeläinen sanoo.

Tulevaisuudessa vain yksi järjestelmä?

Pääkaupunkiseudun isoista kaupungeista Vantaa on omassa kaupunkipyöräjärjestelmässään. HSL:lle tulee jonkin verran kyselyjä siitä, miksi matka tyssää Vantaan rajalle.

”Kaupungeilla on valta valita omat järjestelmät ja toimittajat. Toivoimme kyllä, että kaikki kolme kaupunkia olisivat samassa järjestelmässä, koska ihmiset liikkuvat yli kuntarajojen. Yhtenäinen järjestelmä tekisi liikkumisesta helpompaa.”

Kaupunkien nykyiset sopimukset operaattorien kanssa päättyvät vuonna 2025.

”Toivottavasti sen jälkeen saamme yhden yhteisen seudullisen kaupunkipyöräpalvelun”, Jääskeläinen toivoo.

Kaupunkipyöräilyn ABC Helsingin ja Espoon palvelussa

A) Valitse päivä, viikko tai koko kausi.

B) Luo HSL-tunnus, jos sinulla ei sitä vielä ole.

C) Luo PIN-koodi ja syötä maksukorttisi tiedot.

D) Onnistuneen maksun jälkeen saat pyöräilijätunnuksen, joka on puhelinnumerosi seitsemän viimeistä numeroa.

E) Etsi HSL:n Reittioppaasta lähin pyöräasema ja nouda pyörä. Saat sen käyttöösi pyöräilijätunnuksella ja PIN-koodilla.

F) Palauta pyörä käytön jälkeen mille tahansa Helsingin tai Espoon pyöräasemalle.

Kaupunkipyöräilyn ABC Vantaan palvelussa

A) Valitse päivä, viikko tai koko kausi

B) Luo HSL-tunnus, jos sinulla ei sitä vielä ole.

C) Syötä HSL-korttisi numero, jos haluat avata pyörän lukituksen kortilla. Toinen vaihtoehto on ladata CityBike Vantaan sovellus.

D) Syötä maksukorttisi tiedot.

E) Onnistuneen maksun jälkeen saat salasanan CityBike Vantaan sovellusta varten.

F) Etsi HSL:n Reittioppaasta lähin pyöräasema ja nouda pyörä. Saat sen käyttöösi HSL-kortilla tai CityBike Vantaan sovelluksella.

G) Palauta pyörä käytön jälkeen mille tahansa Vantaan pyöräasemalle.

Lue lisää: hsl.fi/kaupunkipyorat

Lue myös:

Lue myös: