Reittiopas syntyi teekkariporukan ideasta: ”Olin ihan, että vau, tästä voi tulla jotain” - Ideat | HS.fi
MainosHSL

Reittiopas syntyi teekkariporukan ideasta: ”Olin ihan, että vau, tästä voi tulla jotain”

MAINOS Supersuosittu digitaalinen Reittiopas syntyi opiskelijoiden tarpeesta oppia käyttämään tehokkaasti pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä.

Mika Vuorio (oik.) oli mukana kehittämässä Reittioppaan ensimmäistä versiota ja Niko Tynkkynen huolehtii siitä, että nykyistä HSL:n palvelua kehitetään asiakkaita kuunnellen.


31.5. 12:27

Kun nuori teekkariopiskelija Mika Vuorio tuskaili 20 vuotta sitten pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kanssa, syntyi ajatus, että voisiko matkustaminen paikasta toiseen olla vähän helpompaa.

”Parhaat keksinnöt syntyvät aina omasta tarpeesta”, sanoo Vuorio.

Vuorio kuului kolmen hengen teekkariporukkaan, joka lähti suunnittelemaan uutta ratkaisua.

”Aikataulujen ja reittien hahmottaminen vaati silloin matkustajalta aika paljon vaivaa ja perehtymistä”, Vuorio muistelee.

Aavistus menestyksestä

Vuorio osasi aavistaa aika alussa, että käsissä olisi menestystarina, joka helpottaisi joukkoliikennettä käyttävien arkea huomattavasti.

”Testasin palvelun prototyyppiä niin, että yritin löytää Otaniemestä Espoon Ikeaan eli itselleni ihan vieraaseen paikkaan. Olin ihan, että vau, tästä voi tulla jotain, kun löysin perille.”

Reittiopas saatiin myytyä startupina silloiselle YTV:lle.

 ”Asiakkaalle voi lähteä vaikkapa personoitu viesti, että päivittäin käyttämälläsi bussilinjalla on häiriö, ja tarjoamme vaihtoehtoisen tavan päästä ajoissa töihin.”

Vuorio on edelleen vankkumaton joukkoliikenteen kannattaja. Hän ei omista edes autoa.

”Välillä bussissa kun kuulen, että joku kehuu Reittiopasta, tekisi mieli huikata väliin, että niin, eikös olekin upea keksintö”, Vuorio nauraa.

Reittioppaan menestys onkin ollut hurjaa. Reittiopas on yksi Suomen suosituimmista liikkumisen verkkopalveluista – sillä on viikkotasolla useita satojatuhansia käyttäjiä. Reittiopas löytyy HSL-sovelluksesta sekä HSL:n nettisivuilta.

Kehitys jatkuu koko ajan

Reittiopasta ja HSL-sovellusta on kehitetty paljon vuosien aikana. HSL:n digitaalisten palveluiden suunnittelusta vastaava Niko Tynkkynen tiimeineen huolehtii siitä, että yhtiön digitaaliset palvelut ovat jatkossakin maailman kärkeä.

Reittioppaan tehtävä on alusta alkaen ollut tarjota liikkumista helpottavaa tietoa. Liikennevälineiden reaaliaikainen seuraaminen oli iso kehitysaskel matkustajille.

”Asiakkaat voivat seurata kartalta reaaliaikaisesti sitä, missä oma bussi tai raitiovaunu kulkee tai montako minuuttia sen saapumiseen on.”

HSL-sovelluksen myötä reittihakuun voitiin kytkeä reitillä tarvittavan lipun ostaminen. Tynkkynen lupaa, että kehitys ei jää tähän. Tavoitteena on vastata jatkossa yhä paremmin kunkin asiakkaan omiin liikkumisen tarpeisiin.

”Asiakkaalle voi lähteä vaikkapa personoitu viesti, että päivittäin käyttämälläsi bussilinjalla on häiriö, ja tarjoamme vaihtoehtoisen tavan päästä ajoissa töihin. Myös entistä parempi asiakkaan opastaminen matkan eri vaiheissa on yksi kiinnostava teema.”

HSL-sovelluksessa on Reittioppaan lisäksi muun muassa lippukauppa.

Asiakkaita osallistetaan

Asiakkaat ovat palvelun kehittämisessä avainasemassa. Tynkkynen kertoo, että HSL saa paljon palautetta ja tekee myös jatkuvasti omia asiakastyytyväisyyskyselyjä.

”Kuuntelemme asiakkaiden käyttäjäkokemuksia hyvin herkällä korvalla ja osallistamme heitä palvelun kehittämiseen.”

HSL:lle on tärkeää, että Reittioppaassa on mukana myös kävely ja pyöräily.

”Meidän tehtävänämme on edistää kaikkea kestävää liikkumista. Myös suositut kaupunkipyörät ja niiden lähimmät asemat löytyvät palvelustamme.”

HSL ja CGI tekevät Reittioppaan kehityksessä tiivistä yhteistyötä. Tynkkysen tiimi vastaa suunnittelusta ja Vuorion tiimin kanssa testataan, että kehitysideat ovat teknisesti toteutettavissa. Yhteisenä tavoitteena on tehdä joukkoliikenteen käyttämisestä yhä houkuttelevampaa ja helpompaa.

Työnantaja, myönnä työmatkaetua henkilöstöllesi

Voit hankkia henkilöstöllesi työmatkaetua entistä helpommin, sillä olemme ottaneet käyttöön HSL-työmatkapalvelun. Se on verkkopalvelu, jossa voit myöntää työmatkaeduksi jatkuvan kausilipun HSL-sovellukseen. Kaikki työmatkaetuihin liittyvä asiointi hoituu palvelun avulla sähköisesti.

Liittyminen palvelun käyttäjäksi ei maksa työnantajalle mitään. Työmatkaedun hankintakulut ovat yritykselle vähennyskelpoisia, eikä siitä seuraa palkan sivukuluja. Työntekijälle etu on verovapaa jopa 3 400 euroon asti.

Lue lisää: hsl.fi/tyomatkaetu

Lue myös:

Lue myös: