Maailman satumaisin museo

Maailman ensimmäisessä digitaalisen taiteen museossa saa koskea, kiipeillä, kuvata ja makoilla. Sen takana ovat sama Teamlab-taiteilijaryhmä, jonka teoksia voi nähdä vielä hetken myös Helsingissä Amos Rexissä.

Tokio

Tämä juttu on matkavinkki niille, jotka eivät ehdi nähdä helsinkiläisen Amos Rex -museon loppiaisena sulkeutuvaa hittinäyttelyä. Vinkki toimii myös niille, jotka näkivät näyttelyn, mutta eivät saaneet siitä kyllikseen.

Tarjolla on nimittäin lisää digitaalista taidetta, jonka keskelle voi unohtua.

Sitä varten pitää tosin matkustaa Japaniin, mutta museomielessä matka kannattaa. Tokiossa sijaitseva maailman ensimmäinen digitaaliseen taiteeseen keskittyvä museo on paitsi satumainen ja hieno, myös ainutlaatuinen.


Museo avattiin viime kesäkuussa. Sen takana on Teamlab-taiteilijakollektiivi, eli samat tekijät kuin Amos Rexin Massless-näyttelyssä. Ryhmä koostuu noin 500:sta eri alan osaajasta – mukana on koodareita, animaattoreita, arkkitehtejä, kirjailijoita, taiteilijoita ja graafikkoja.

 

Amos Rexin hittinäyttely on samojen tekijöiden työtä.

Hyvä uutinen on se, että Teamlabin nimikkomuseo Tokiossa on pysyvä. Se elää, kehittyy ja muuttuu pikkuhiljaa, mutta ainakaan toistaiseksi näyttelylle ei ole asetettu päättymispäivää.

Huono uutinen on se, että sinnekin täytyy jonottaa.

Odaiba on tekosaari Tokionlahdessa. Saarella seisoo Mori Building ja sen ulko-ovella nainen, joka pitelee ”loppuunmyyty”-kylttiä. Museoon on ollut tunkua alusta alkaen, ja niin tänäänkin.

Tervetuloa Mori Building Digital Art Museumiin, toivottaa aulassa odottava Akiho Mishina. Hän vastaa museon mediasuhteista.

Sisäänkäynnillä on edelleen ahdasta, vaikka kello hipoo jo viittä iltapäivällä.

”Liput kannattaa aina ostaa etukäteen”, Mishina sanoo.

Onneaan voi koittaa myös jonottamalla, mutta siihen voi mennä tunteja. Ja jos käy oikein huonosti, kylttinainen saapuu ennen kuin pääsee sisään.

On päiviä, ettei ovella myydä lippuja lainkaan, jos nettimyynti on ollut kiivasta, Mishina kertoo.


Hän kertaa perustiedot museosta: Esillä on kuutisenkymmentä digitaalista taideteosta. Luku on epätarkka, koska töillä ei ole tarkkoja rajoja. Ihmiset kulkevat saumattomasti teoksesta toiseen, ja joskus tekijöillekin on epäselvää, mihin yksi teos loppuu ja toinen alkaa.

Näyttelyn nimikin on Borderless. Se kääntyy suomeksi Rajaton.

”Pinta-alaa on 10 000 neliömetriä, ja kaikille pinnoille saa koskea. Teokset elävät ja muuttuvat kosketusten myötä”, Mishina opastaa.

”Mennäänkö sisään?”

Tokion digitaiteen museon on toistuvasti todettu olevan maailman ­instagrammattavin museo. Väite on helppo ostaa heti ensimmäisessä tilassa.

On pimeää, ja seinillä lentävät perhoset. Ne putoavat, kun niitä koskettaa. Joka puolella on kukkia.

Ihmiset istuskelevat lattialla ja perhosjahdissa olevat lapset kiipeilevät seinille. Se on tässä museossa sallittua ja jopa toivottavaa, nauraa Mishina.

”Meidän tunnuslauseemme on vaella, tutki ja löydä. Haluatko, että otan sinusta kuvan?”

Teamlabin perustajan ja johtajan Toshiyuki Inokon, 41, mukaan museon tavoite on, että ihminen kadottaa itsensä taiteeseen. On vaikea arvioida, toteutuuko se. Värivaloissa kävellessä näkee, miten moni pikemminkin löytää itsensä. Minne tahansa katsookin, joku ikuistaa olemassaoloaan kännykkäkameralla.

Mishina sanoo, että he rohkaisevat ihmisiä kuvaamaan. Ympäristö tekee kuvista hienoja, ja sosiaaliseen mediaan päätyessään ne toimivat markkinointina museolle.

”Se on tietenkin hyvä asia, mutta ei markkinointistrategiamme.”


Tekijät miettivät museon avaamista yli kolme vuotta. He uskoivat, että digitaaliselle taiteelle olisi kysyntää, sillä Teamlabin maailmalla kiertäneet teokset oli otettu hyvin vastaan.

”Mutta silti täytyy myöntää, että tämänkaltainen suosio todella yllätti meidät”, Akiho Mishina sanoo.

Nykyvalossa tuntuu ihmeelliseltä, että maailman ensimmäinen digitaalisen taiteen museo avattiin vasta vuonna 2018.

”Tavallaan niin, mutta silti me mietimme, tuleeko museoon ketään, kun tämä ei edes ole Tokion keskustassa.”

Kävi nopeasti ilmi, että huoli oli turha. Joulukuun alkuun mennessä jo yli miljoona ihmistä on nähnyt näyttelyn. Kävijöistä joka kolmas on ulkomaalainen.

On vaikea pukea sanoiksi, millainen elämys digitaalisen taiteen museo on. Ainakin hengästyttävä ja energinen, kokonaisvaltainen ja ihmeellinen. Jotenkin epämuseomainen.

Saa juosta, saa huudahtaa.

Museo tämä kuitenkin on, korostaa Mishina ja huokaa. Keskustelu on tiimiläisille tuttu jo vuosien ajalta.


Kun Teamlab aloitti digitaiteen tekemisen vuonna 2001, Japanin taidepiireissä moni kyseenalaisti, onko kyse taiteesta lainkaan.

Perustaja Toshiyuki Inoko kertoi elokuussa Forbesille alkuajoista näin:

”Alussa ihmiset eivät ymmärtäneet, mitä olin tekemässä. Heidän silmissään kaikki oli outoa ja tuntematonta. Itse menin yliopistoon juuri, kun internet aloitti maailmanvalloituksensa. Tunsin heti, että internetaika on vallankumous, joka muuttaa yhteiskuntia ja ihmisten keskinäistä vuorovaikutusta, ja halusin yhdistää sen taiteeseen.”

Nyt, seitsemäntoista vuotta myöhemmin, suuri yleisö näyttää viimein olevan valmis digitaaliselle taiteelle.

Jos nykyhetki pitäisi tallentaa yhteen kuvaan, se voisi olla tämä: ihmiset makoilevat tokiolaismuseon epätasaisilla lattiapinnoilla, osoittelevat teoksia sormillaan ja nauravat ääneen.

 

Saa juosta, saa huudahtaa.

Seinälle on heijastettu vesiputous, ja siitä lähtevät purot muuttavat suuntaa ihmisten sijainnin mukaan.

”On ilmiselvää, että tämä on nimenomaan museo. Esillä on taidetta ja teoksia, tämä ei ole mikään huvipuisto”, Akiho Mishina sanoo.

Kansainvälisen museoneuvoston määritelmän mukaan museo on “pysyvä, taloudellista hyötyä tavoittelematon, yhteiskuntaa ja sen kehitystä palveleva laitos, joka on avoinna yleisölle ja joka tutkimusta ja opetusta edistääkseen ja mielihyvää tuottaakseen hankkii, säilyttää, tutkii, käyttää tiedonvälitykseen ja pitää näytteillä aineellisia ja aineettomia todisteita ihmisestä ja hänen ympäristöstään.”

Teamlab pitää määritelmää vanhentuneena, eikä ole ainoa. Moni Suomessa ja maailmalla on samaa mieltä, että museo pitäisi määritellä uudelleen. Tokion digitaalisen taiteen museo tekee sitä osaltaan.


Teamlabin kantavia ajatuksia on taiteen kokemisen kääntäminen yhteisölliseen suuntaan.

Perinteisessä taidenäyttelyssä ihminen usein kokee olevansa onnekas, jos hän saa katsoa teosta yksin. Teamlab tahtoo muuttaa ajatustapaa. Heidän maailmassaan muiden katsojien läsnäolo tekee teoksista eläviä ja arvaamattomia ja kokemuksesta tulee rikkaampi.

”Me halusimme luoda maamerkin. Pariisissa on Louvre, Tokiossa tämä.”

Ensimmäisen puolen vuoden aikana ihmiset viettivät museossa keskimäärin kahdesta kolmeen tuntia kerrallaan.

Saleja on kaikkiaan viisi. Ensimmäinen sali oli täynnä luontoa: vesiputouksia, lintuja, vuoria ja perhosia.

Kakkossali on erityisesti lasten suosikki. Sen nimi on Athletics Forest, ja siellä kiipeillään, roikutaan ja ymmärretään maailmaa oman kehon kautta.

Lattia muistuttaa vuoristomaisemaa. Nurkassa on jättimäinen trampoliini. Hyppimällä voi vaikuttaa universumin muotoutumiseen, Mishina selittää.

 

”Pariisissa on Louvre, Tokiossa tämä.”

Kolmas sali on Future Park eli tulevaisuuspuisto. Huone on kuin meri, ja kävijät saavat itse värittää sen eläimiä paperille. Skannauksen jälkeen ne lähtevät liikkeelle. Tämänkaltainen teos oli Helsingissäkin.

Tällä hetkellä museon suosituin ­osa on lamppumetsä. Se on nelossalin peiliseinäinen tila, joka tuntuu jatkuvan loputtomiin. Lamput vaihtavat väriä kävijöiden läheisyyden perusteella.

”Kosketa niitä”, Mishina kehottaa.

Mona Lisa ei muutu kosketuksesta, mutta täällä hipaisu tekee ihmeitä.”

Lamppumetsään päästäkseen joutuu jonottamaan usein tunnin tai jopa kaksi. Tämä, jos mikä, on Instagram-paratiisi, sanoo Mishina.

”Tiedämme, että kuvien ottajat eivät halua vain katsoa taidetta, he haluavat olla sen keskellä.”

Näyttelyn viidennessä osassa juodaan teetä. Kuppeihin ilmestyy kukkasia niin kauan, kuin juomaa on.

 

Lamppumetsään joutuu jonottamaan usein tunnin tai jopa kaksi.

Teamlabin näyttely saa unohtamaan ulkona vihmovan sateen, Tokion sykkeen ja ajantajun. Se tarjoaa leikkiä ja wow-efektejä kaiken ikäisille.

Harmittaa, kun pitää lähteä pois.

Jos tykkäsi Teamlabin näyttelystä Amos Rexissä, Mori Buildingin museo tarjoaa vielä lisää. Se on toteutettu 520 tietokoneen ja 470 projektorin avulla. Helsingin näyttelyssä laserprojektoreita on 140.

Tämä ei ole taidekritiikki vaan tavallisen kävijän mielipide: Museo on tosi hieno.

 

Harmittaa, kun pitää lähteä pois.

Jos siis liikutte Tokiossa päin, poiketkaa ihmeessä. Museolle on hyvät englanninkieliset opasteet Tokyo Teleport Station -asemalta (Rinkai-linja) tai Aomi-asemalta (Yurikamome-linja). Molemmista on noin viiden minuutin kävelymatka.

Helsingistä Tokioon lentää esimerkiksi Finnair. Suorat lennot maksavat noin 800 euroa, ja lentoaika on yhdeksän ja puoli tuntia.

Museoliput maksavat aikuisilta 3 200 jeniä eli noin 25 euroa. Sen osoite on Odaiba Palette Town, 1-3-8 Aomi, Koto-ku, Tokio.

Museon esittelyvideon voit katsoa tästä:



Lopuksi muutama käytännön vinkki niille, jotka aikovat mennä käymään:

1) Osta museoon liput etukäteen internetistä. Ruuhka helpottaa usein kolmen jälkeen iltapäivällä.

2) Laita jalkaan hyvät kengät. Museossa on kaltevia lattioita ja paljon kävelemistä. Jos omat kengät ovat epäsopivat, museossa on tarjolla vuokratossuja.

3) Teokset sisältävät vilkkuvia valoja, ota mahdolliset sairaudet huomioon.

4) Jos menet minihameessa, huomioi, että osassa huoneista on peililattiat. Museo lainaa kietaisuhameita vilauttamisen estämiseksi. Jos haluat kuvata itseäsi, suosi vaaleita vaatteita – hologrammit ja neonvärit näkyvät niissä parhaiten.

5) Ota koko perhe mukaan ja varaa aikaa. Museo vie helposti mennessään.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Jos tämä kuva näyttää pyörivän, se johtuu viiveestä päässäsi

    2. 2

      Osa Ison Omenan kauppakeskuksesta suljettiin tuhkarokkoepäilyn takia

    3. 3

      Suomi palautti turvapaikanhakijan Irakiin – nyt EIT vaatii Suomelta selvitystä miehen kuolemasta

    4. 4

      Suvi Pitkänen sai huuliinsa pistoshoidosta kudosvaurion, eivätkä ne palaa koskaan ennalleen – ”Epäonnistuneiden hoitojen tuloksia näkee kadulla aivan liian usein”, sanoo plastiikkakirurgi

      Tilaajille
    5. 5

      Uusi yhtiö markkinoi Suomessa pikavippejä luottotietonsa menettäneille

    6. 6

      Seitsemän saman perheen lasta kuoli tulipalossa Kanadassa

    7. 7

      10 vuotta sitten maailma menetti musiikillisen neron, kun Miika Tenkula löytyi kotoaan kuolleena – Vain 34-vuotiaana kuollut hevikitaristi eli ristiriitaa, johon moni taiteilija on kaatunut

      Tilaajille
    8. 8

      Helsingin yliopiston dekaanille moite Keski-Karjalan savolaismurteella kirjoitetun gradun epäasiallisesta kommentoinnista

    9. 9

      Ympäri maailman huomiota herättänyt suomalainen startup julkisti kohutut ja odotetut vr-lasinsa – pääsimme kokeilemaan

    10. 10

      Suomalaismalli Angelika Kalliosta tuli Karl Lagerfeldin suojatti, jota muotiguru puolusti ärhäkästi: ”Chanelin työntekijät eivät pitäneet minusta mutta Karl käski heitä sulkemaan suunsa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Japanissa harvinaiset airokalat ovat nousseet pintaan – Myös tutkijat uskovat historiallisen suuren maanjäristyksen olevan vain ajan kysymys

    2. 2

      Suvi Pitkänen sai huuliinsa pistoshoidosta kudosvaurion, eivätkä ne palaa koskaan ennalleen – ”Epäonnistuneiden hoitojen tuloksia näkee kadulla aivan liian usein”, sanoo plastiikkakirurgi

      Tilaajille
    3. 3

      10 vuotta sitten maailma menetti musiikillisen neron, kun Miika Tenkula löytyi kotoaan kuolleena – Vain 34-vuotiaana kuollut hevikitaristi eli ristiriitaa, johon moni taiteilija on kaatunut

      Tilaajille
    4. 4

      Espoolaislähiössä tapahtuu kummia: Kauaksi keskikaupungin vilinästä on syntynyt kivijalkakauppojen keskittymä

    5. 5

      Opettajat kapinoivat omaa järjestöään vastaan työajan muutoksista – ”Palkka laskee jopa 9 000 euroa vuodessa”

    6. 6

      Saturday Night Live pilkkasi hätätilajulistusta, ja Donald Trump sai tarpeekseen: ”Miten kanavat selviävät tästä ilman seuraamuksia?”

    7. 7

      ”Jokaisen kroppa tiesi, paljonko D-vitamiinia pitää vapauttaa vereen” – väitöstutkimuksesta uutta tietoa kiistellyn vitamiinin tarpeesta

    8. 8

      Hyvänä nukkujana pidetty voi kärsiä vakavasta sairaudesta – nämä merkit kielivät, että uni ei ole normaalia

      Tilaajille
    9. 9

      Jos tämä kuva näyttää pyörivän, se johtuu viiveestä päässäsi

    10. 10

      Putkiremontti ilmaiseksi – Anna-Liisa Kuisman taloyhtiö sai omituisen hyvän tarjouksen, mutta mitä se oikeasti tarkoittaa?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Karski moottoripyörämies lähestyi minua parkkipaikalla eikä jättänyt perääntymiselle tilaa – hetken päästä seisoimme vaiti ja näin, millainen voima piilee eläimessä

    2. 2

      Sofia Pahtela aloitti työt bussikuskina maanantaina ja nousi heti ilmiöksi – Selitys on yksinkertainen

    3. 3

      Lauri Markkasesta voi tulla kaikkien aikojen suomalais­urheilija – HS:n erikois­artikkeli näyttää, mikä tekee nuoresta kori­palloilijasta niin poikkeuksellisen

    4. 4

      Ostaja löi sokkona pöytään voittavan tarjouksen Kivihaan 100-vuotiaasta puutalosta – Kohta alkoi kaduttaa

    5. 5

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    6. 6

      Teemu ja Sirpa Selänne kohahduttivat ystävyyssäännöllä ja paljastivat erikoisen ilmiön – miehen ja naisen välinen ystävyys ei ole aivan yksinkertaista, kertoi tuhat lukijaa

      Tilaajille
    7. 7

      Oli huippulukio, oli harrastukset, oli liikaa intoa ja liian vähän aikaa – Ja niin Elena Shemyakin mieli hajosi

      Tilaajille
    8. 8

      Japanissa harvinaiset airokalat ovat nousseet pintaan – Myös tutkijat uskovat historiallisen suuren maanjäristyksen olevan vain ajan kysymys

    9. 9

      ”Koen elämäni menneen hukkaan” – Lasten saamista katuvat naiset piilottavat ajatuksensa jopa puolisoiltaan

    10. 10

      Hyvänä nukkujana pidetty voi kärsiä vakavasta sairaudesta – nämä merkit kielivät, että uni ei ole normaalia

      Tilaajille
    11. Näytä lisää