Kannattaisiko Lappiin lähteä junalla vai autolla? Laskin, ja tulos on päivänselvä monellakin tavalla - Matka | HS.fi

Kannattaisiko Lappiin lähteä junalla vai autolla? Laskin, ja tulos on päivänselvä monellakin tavalla

Moni ajattelee, että halvemmaksi tulee ajaa autolla koko matka Lappiin, kirjoittaa Riku Rantala kolumnissaan.

20.2. 2:00 | Päivitetty 20.2. 6:29

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL suosittelee hiihtolomalaisia pysymään Uudellamaalla. Viikolla kuitenkin uutisoitiin, että VR lisäsi yö- ja autojunien määrää talven sesonkiviikoille suuren kysynnän vuoksi.

”Kiinnostaisi, mutta taitaa olla liian kallista”, epäili kaverini.

”Halvemmaksi tulee ajaa koko matka Lappiin.”

Usein toistettu myytti – vai totuus? Vanhana budjettimatkaajana päätin räknäillä suotuisampia korona-aikoja odotellessa.

Kaksi aikuista ja kolme lasta makuuhytin ja autopaikan kera Pasilasta Rovaniemelle ja takaisin kustantaisi talvilomalla karvan alta 900 euroa.

Matkaa Helsingistä Rovaniemelle kertyy melko tarkkaan 800 kilometriä. Miten arvioida automatkan hinta?

Pelkät polttoainekulut eivät tietenkään kerro koko totuutta: autostahan kertyy monenlaista rahanmenoa arvonalenemasta renkaisiin, vakuutuksiin, pissapojan nesteisiin ja määräaikaishuoltoihin. Lisäkilometrejä ei koskaan saa pelkällä bensarahalla.

 Autoiluni Helsingistä Rovaniemelle ja takaisin kustantaisi yhteensä 720 euroa.

Löysin Autoliiton laskelman vuodelta 2018 usealle eri autotyypille. Siitä johdetun valistuneen arvion mukaan meikäläisen perheauton kokonaiskulut olisivat todellisuudessa noin 45 senttiä per kilometri – siis suurin piirtein saman verran kuin verottajan määrittelemä kilometrikorvauskin on.

Näin ollen autoiluni Helsingistä Rovaniemelle ja takaisin kustantaisi yhteensä 720 euroa.

Hintaero tässä vaiheessa auton hyväksi: 180 euroa.

Tauottakin ajomatka kestäisi 10 tuntia suuntaansa. Kyllä sen kai hammasta purren klaaraisi, mutta kun lopullinen määränpää on Inarissa, olisi miltei pakko yöpyä matkalla.

 Mietin kolmea takapenkkiläistä pimeällä nelostiellä.

Tällä revohkalla siitä tuskin alle satasella selviää per yö: nyt automatkan kulut olisivat jo 920 euroa – eli autojuna tulisi 20 euroa halvemmaksi.

Mietin kolmea takapenkkiläistä pimeällä nelostiellä. Millainen hintalappu pitäisi laittaa turvallisuudelle? Entä ilmastopäästöille? Tai kuskin jetlagille – tai perheenjäsenten vaipumiselle hulluuteen yksi kerrallaan?

Tuoreessa Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun -teoksessa Kati Kelola kirjoittaa hitaan matkanteon nautinnoista junassa: ”En tiedä juuri mitään ihanampaa kuin istua mukavasti penkissä ja katsella vaihtuvia maisemia. Lukea välillä hetki, pelata korttia, syödä eväitä tai istahtaa ravintolavaunuun.”

Johtopäätös ei vaadi sen kummempaa matematiikkaa: mukavampi matkustusvaihtoehto voi olla paitsi ilmastoystävällisempi, myös halvempi.

Kirjoittaja on Madventures-seikkailija, tv-tuottaja ja kirjailija, jonka vaakakupissa painaa aina myös mahdollisuus nauttia matkalla hieman olutta.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat