Peruskoulussa on vaalittava fyysistä koskemattomuutta - Mielipide | HS.fi

Peruskoulussa on vaalittava fyysistä koskemattomuutta

Olen työskennellyt opettajana ja erityisluokanopettajana Helsingissä ja Lohjalla 15 vuotta. Fyysisen koskemattomuuden toteutuminen on työni tärkeimpiä periaatteita. Fyysistä koskemattomuutta loukataan, jos otetaan kännykkä vastaanhangoittelevan nuoren kädestä, estetään tilanteesta poistuminen tai tarrataan kiinni hihasta.

6.4.2013 2:00

Olen työskennellyt opettajana ja erityisluokanopettajana Helsingissä ja Lohjalla 15 vuotta. Fyysisen koskemattomuuden toteutuminen on työni tärkeimpiä periaatteita. Fyysistä koskemattomuutta loukataan, jos otetaan kännykkä vastaanhangoittelevan nuoren kädestä, estetään tilanteesta poistuminen tai tarrataan kiinni hihasta. Oppilaan henkilökohtaista tilaa tulee kunnioittaa kaikissa tilanteissa.

Koulun arjessa tulee kohtaamisia, joissa etenkin yläkouluikäiset oppilaat rikkovat tietoisesti koulun sääntöjä tai käyttäytyvät opettajaa kohtaan provosoivasti. Se kuuluu nuoruuteen.

Nuoren huonoa käytöstä ei tule hyväksyä, mutta jos näissä tilanteissa oppilaan fyysistä koskemattomuutta loukataan, vesittää se niitä yhteisöllisyyden ja toisen ihmisen kunnioittamisen arvoja, joita peruskoulun tulisi oppilailleen välittää.

Fyysinen rajoittaminen ei koskaan ole puolusteltavissa oppilaan huonolla käytöksellä tai asiattomuudella. Jos oppilas aiheuttaa fyysistä uhkaa itselleen tai muille, on opettajan voimankäyttö luonnollisesti perusteltua.

Jokainen tapaus, jossa fyysistä koskemattomuutta on loukattu, antaa aihetta itsetutkiskeluun. Olisiko tilanteen kärjistyminen ollut vältettävissä? Miten voimme ehkäistä vastaavat uudet välikohtaukset? Aikaansa seuraava ja kehittyvä peruskoulu on valmis oman toimintansa kriittiseenkin pohdiskeluun.

Konfliktitilanteiden ratkaisemiseen ilman niiden kärjistymistä on lukuisia keinoja. Tärkeintä on kuitenkin opettajan ammatillisuus, käsitys siitä, miten aikuisen kuuluu toimia lapsen tai nuoren haastaessa häntä käytöksellään. Mitä provosoivampaa oppilaan käytös on, sitä tärkeämpää on ratkaista tilanne rauhallisesti keskustelemalla.

Opettajan auktoriteetti syntyy molemminpuolisesta kunnioituksesta, ei huutamalla, voimaa käyttämällä eikä rangaistuksia jakamalla. Oppilaalle tulee kuitenkin lähteä selvä viesti siitä, että kaikki konfliktitilanteet ja sääntörikkomukset selvitetään.

Oppilaiden fyysisen koskemattomuuden kunnioittaminen ei ole ristiriidassa koulurauhan ylläpitämisen kanssa, päinvastoin. Oikeus fyysiseen koskemattomuuteen koskee tietenkin myös meitä opettajia. Jokaiseen opettajan henkilökohtaisen tilan loukkaamiseen tulee suhtautua vakavasti, tarvittaessa jopa juridisesti. Fyysisten rajojen ollessa täysin selvät voidaan koulussa keskittyä olennaisiin asioihin, opettamiseen ja kasvattamiseen.

Opettajankoulutuksessa tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota juuri koulumaailman sosiaalisiin tilanteisiin ja haastavien oppilaiden kohtaamiseen. Pedagogisissa opinnoissa kaiken pitäisi lähteä ihmiskäsityksen pohtimisesta. Sivistysvaltion koululaitoksen toiminnan tulee perustua humanistiseen käsitykseen siitä, miten lapset ja nuoret koulussa kohdataan. Fyysisestä koskemattomuudesta on tärkeää pitää kiinni, ellei kyseessä sitten ole taputus olkapäälle onnistuneen suorituksen jälkeen.

Antti Kallioerityisluokanopettaja, Lohja

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide