Mielipide

Pasilanväylä Helsingin tuhoksi

Tilaajille

Pasilanväylän suunnitteluun kuuluu asukkaiden ja muiden sidosryhmien kuulemisohjelma, josta on ilmoitettu muun muassa jakamalla tiedotteita ja järjestämällä selostustilaisuuksia tulevan väylän vaikutuspiirissä asuville helsinkiläisille.

Kuulostaa hyvältä, sillä aiemminhan tyylinä on ollut se, että moottoritiehankkeet on runnottu läpi paikallisen väestön vastustuksesta huolimatta. Nyt on siis valittu pehmeämpi lähestysmistapa. Käytyäni Käpylässä 3. 12. pidetyssä tiedotustilaisuudessa minulle jäi kuitenkin ikävä maku suuhun. Pasilanväylän suunittelijoiden "kuunteluohjelma" näyttää todellisuudessa olevan pelkkää kosmetiikkaa, jolla yritetään peitellä projektin rujoutta.

Kaupunkisuunnitteluvirasto, tiehallitus ja Helsingin kaupunginhallitus ovat jo lyöneet lukkoon tulevan Pasilanväylän kaikki olennaiset piirteet. Asukkailla ei enää ole tosiasiallisia mahdollisuuksia vaikuttaa sen luonteeseen tai linjaukseen.

Toki Käpylän tiedotustilaisuudessa "kysyttiin mielipiteitä" ja "keskusteltiin". Muuan eläkeläinen oli huolissaan siitä, siirrettäsiinkö hänen päivittäin käyttämänsä bussipysäkki kovin kauas kotiovelta. Toinen eläkeläinen taas pelkäsi, että moottoritietunnelin räjäytystyöt olisivat häiriöksi. Molemmille ilmoitettiin rauhoittavasti, että heidän näkökantansa pyritään ottamaan huomioon. Asukkaiden mielipidettä kuultiin "demokraattisesti".

Suunnittelijat ovat hyvin tietoisia siitä, että suomalaisten enemmistö vastustaa moottoriteitä. Niinpä tärkeäksi koettua Pasilanväylä-hanketta ajetaan läpi salami-taktiikalla: esimerkiksi Koskelantien asukkaille luvataan, että Pasilanväylän valmistuttua Koskelantien läpiajoliikenne vähenee. Useimmat tyytyvät tietoon, että heidän lähiympäristönsä rauhoittuu, eivätkä enää ajattele, mitä moottoritie kokonaisuudessaan merkitsisi toteutuessaan. Näin vastustus murenee pala palalta.

Koko totuus on se, että valmistuttuaan Pasilanväylä antaa mahtavan sysäyksen koko pääkaupunkiseudun yksityisautoistumiselle. Aivan Helsingin keskustan tuntumaan ollaan tuomassa moottoritietä, josta tulee Suomen vilkkaimmin liikennöity väylä. Alustavan arvion mukaan liikenteen määrä olisi peräti 115000 ajoneuvoa vuorokaudessa, eli ainakin kuusinkertaisesti se automäärä mikä nyt ajaa Koskelantien kautta. Suuri osa Kehä I:tä nyt käyttävistä autoilijoista siirtyisi Pasilanväylälle, jota pitkin pääsee hieman nopeammin Lahdentieltä Turuntielle.

Väylää markkinoidaan ympäristöystävällisenä tunnelivaihtoehtona. Todellisuudessa alle puolet sen osuudesta kulkee maan alla. Lisäksi suunnitteilla on eritasoliittymien rakentaminen ainakin Munkkiniemeen, Mannerheimintielle, Pasilaan ja Vanhaankaupunkiin.

On vaikea uskoa suunittelijoiden kauniita puheita Pasilanväylän ympäristöystävällisyydestä, kun tietää millaisen määrän saasteita toistasataatuhatta autoa vuorokaudessa tuottaa. Tunneliin eivät pakokaasut jää, sillä ne on tarkoitus johtaa tuuletuskanavia myöten ulkoilmaan.

Suunnittelijoita edustava insinööri Antti Talvitie maalailee projektin tiedotuslehtisessä, miten "Pasilanväylä avaa hienoja mahdollisuuksia Helsingin kaupunkikuvaan". Hän lupaa komeita panoraamoja ja mahtavia "kaupunkikuvallisia elämyksiä" moottoritietä käyttäville autoilijoille. Panoraamoja voi ehkä syntyäkin, mutta muualta maailmasta saatu kiistaton kokemus osoittaa, että mikään ei tuhoa kaupunkimiljöötä tehokkaammin kuin moottoriväylä ja sen mukanaan tuoma liikenne.

Talvitie lupailee myös, että Pasilanväylää rakennettaessa sovelletaan "huipputekniikkaa", joka mahdollistaisi liikennevirtojen sujuvan ohjailun niin ettei ruuhkia pääse syntymään. Jo tämä lähtökohta osoittaa, että puheet "ympäristöystävällisestä" väylästä ovat vain kosmeettisia fraaseja: Pasilanväylä on suunniteltu nimenomaan poistamaan yksityisautoilun pullonkaulat ja helpottamaan oman auton käyttöä kaikessa pääkaupunkiseudun liikenteessä. Tähän tarkoitukseen siis ollaan valmiita uhraamaan kustannusarvion mukaan 1400 miljoonaa.

Mitä tulee "huipputekniikkaan", jolla insinöörit uskovat ratkaisevansa ongelman kuin ongelman, ei sen tuoma helpotus voi olla kuin tilapäinen. Autojen määrän kasvaessa ruuhkat tulevat takaisin.

Pasilanväylää mainostetaan "moderniksi eurooppalaiseksi". Kuitenkin muualla Euroopassa on havaittavissa merkkejä liikennepoliittisen ajattelun suunnanmuutoksesta. Kaupunkien keskustoja rauhoitetaan kaikkialla yksityisautoilta, raitiovaunuihin ja rautateihin aletaan uudestaan panostaa.

Helsingissä sen sijaan toimitaan edelleen vanhentuneen liikenneajattelun kaavojen mukaisesti. Jos Pasilanväylä tosiaan aiotaan runnoa läpi, siitä tulee monumentaalisen tyhmyyden muistomerkki seuraavien sukupolvien ihmeteltäväksi.

Vesa Oittinen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    2. 2

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    3. 3

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    4. 4

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    5. 5

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    6. 6

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    7. 7

      Äärimmäisen vaikean My Summer Car -pelin suomalainen tekijä ansaitsi yli puoli miljoonaa euroa – Hittipeli on ”käytännössä tyhmää sekoilua kännissä”

    8. 8

      Paloasema ilman sähköä Espoossa – Helsingissä piti tarkistaa, onko ratikka vielä kiskoilla vai ei

    9. 9

      Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

    10. 10

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    5. 5

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    6. 6

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    7. 7

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    8. 8

      Kiinalaismedia: Hurjia selfie-kuvia harrastanut mies putosi pilvenpiirtäjästä ja kuoli

    9. 9

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    10. 10

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Kyykky on tämän hetken kovin hitti – Tätä Mariah Careyn kyykkyasentoa on vaikea päihittää, ja siksi fanit rakastavat sitä

    8. 8

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    11. Näytä lisää