Harva hyötyy opetuksen julkisesta arvioinnista - Mielipide | HS.fi

Harva hyötyy opetuksen julkisesta arvioinnista

Tilaajille
28.6.1996 3:00

ehtori Kari Pohjakallio kirjoitti (HS 19. 6.) otsikolla "Opettajat ja oppilaat kärsivät koulujen julkisesta arvioinnista." Opetusministeri Olli-Pekka Heinonen taas totesi 20. 6. link {ETR=tl;960620006.jtun.;all;hesa} Helsingin Sanomien Vieraskynä-palstalla, että lain mukaan opetus Suomen kouluissa on julkista. "Myös arvioinnin tulosten tulee olla kaikilla tasoilla julkisia." Opetuksen avoimuus on hyvä asia, julkisen arvioinnin haitat taas ovat selvästi hyötyä suuremmat. Pintrichin ja Schunkin tuore teos "Motivation in Education: Theory, Research and Applications" yleistää tutkimustulokset näin. Vertaileva julkinen arviointi vaikuttaa voimakkaasti oppilaiden käsityksiin itsestään ja kyvyistään. Julkinen arviointi laskee monien opiskelumotivaatiota, mikä taas heikentää tuloksia. Oppilaita pitää arvioida kannustavasti ja yksityisesti, ei julkisesti.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide