Mielipide

Lentäjäpako vaivaa monen maan ilmavoimia

"Ratkaisut tulevat olemaan monitahoisia ja ne on sovittava suoraan ilmavoimien johdon, esikunnan ja lentäjäyhdistyksen näkemykset huomioiden."

Tilaajille

Pääkirjoituksessa "Liian halvalla" (HS 18. 6., link {ETR=tl;HS980618SI1MA0197k.jtun.;all;hesa}), oli keskitytty pohtimaan ratkaisumahdollisuutena "siirtosakon" kasvattamista sellaiseksi, että se käytännössä estäisi ilmavoimien lentäjäpaon. Ajattelutapaa voisi tältä osin luonnehtia keskiaikaiseksi ja esitettyä ajatusta tyyppiesimerkkinä voimapolitiikasta, jonka seurauksia ei ole paljon vaivauduttu pohtimaan.

Ilmavoimien lentäjien poistuminen siviili-ilmailun palvelukseen on ongelma, joka on ollut vallitseva yleismaailmallisesti 1970-luvulta saakka. Useimpien maiden ilmavoimissa on poistumaa pyritty hallitsemaan varmistamalla työn mielekkyys, kilpailukykyiset palvelussuhteen ehdot, sekä rakentamalla eri järjestelmiä hallitun poistuman takaamiseksi.

Työn mielekkyydellä tarkoitetaan riittävän pitkää palvelusuraa lentotehtävissä (=laivueissa), sekä riittävien lentotuntimäärien takaamista 40 ikävuoteen saakka. Lentotuntimäärien takaaminen on aina ollut ja tulee olemaan yhteismitallinen operatiivisten vaatimusten kanssa. Riittävät lentotunnit ovat myös työ- ja näin lentoturvallisuuskysymys.

Kilpailukykyisillä palvelussuhteen ehdoilla tarkoitetaan päällimmäisenä kokonaispalkkauksellisia ja eläkkeeseen liittyviä asioita. Poistumaa hallitsevilla järjestelmillä tarkoitetaan ennakolta tiedossa olevaa poistumista siviili-ilmailun piiriin, jolloin poistuma korvataan ennakoivasti uusien työsuhteiden sopimisella.

Sitoumusjärjestelmät ovat tietynlaisia sopimuksia, joihin liittyy kilpailukykyisten ja oikeudenmukaisten palvelussuhteen ehtojen ylläpitäminen, koulutukselliset asiat, sekä luvatun työn ja toimenkuvan tarjoaminen. Asioiden ylläpidosta ja toteutumisesta sovitaan pääsääntöisesti jatkuvassa yhteisymmärryksessä työntekijän ja työnantajan välillä. Tämän suhteen takaamiseksi voidaan siis kirjoittaa sitoumus, joka kaksipuolisena antaisi molemmin puolisen oikeusturvan lisäksi velvoitteita niin työntekijälle kuin työnantajalle.

Mikäli sopimus ei toista osapuolta sitovana joltain osin pidä, niin se olisi molemmin puolin irtisanottavissa. Tällöin korvauksia ei tarvitsisi luonnollisesti maksaa. Tämä lienee normaali käytäntö.

Ilmavoimien sitoumusjärjestelmä on siitä erikoinen, että se ei suojaa työntekijää mitenkään, mutta kylläkin työnantajan huolimatta siitä, että työntekijällä on ollut täysi oikeus irtisanoutua, koska työnantaja ei ole hoitanut hänelle kuuluvaa vastuutaan. HS:n pääkirjoituksessa on innostuttu ratkaisusta, jossa sakkoa tulisi lisätä oikein rutkasti.

Tämän ratkaisun toimivuutta on mahdollisuus testata jo tulevana syksynä opintonsa aloittavan kadettikurssin osalta määräämällä heille sitoumuksen rikkomisesta täysimääräinen koulutuksesta aiheutunut 10 milj. mk:n korvausvaatimus. Mielenkiintoista on nähdä kuinka moni sitoumuksen allekirjoittaa. Jossain on varmasti raja joka toimisi, mutta ongelmana tulee olemaan allekirjoittajien puute.

Työnantaja on edellyttänyt lentäjiltä nykyistä pidempää sitoutumista 10,5 vuoden palveluksen jälkeen. Ilmavoimien lentäjäyhdistys on ilmoittanut valmiutensa keskustella sitoutumisista ja sitoutumisesta maksettavan rahallisen kompensaation suuruudesta. Ilmavoimia lukuun ottamatta eivät pääesikunta ja puolustusministeriö ole osoittaneet minkäänlaista mielenkiintoa lentäjien kanssa käytävään keskusteluun. Sitoutumisjärjestelmän kehittämiseen tulevat liittymään neuvottelut sopimuksen rikkomissakon suuruudesta.

Mikäli nykyistä suurempaa rikkomissakkoa halutaan tarjota tulee työnantajan antaa "vedenpitävät takuut" siitä, että se haluaa jatkossakin hoitaa rikkomissakon hyväksyneen ja näin "sellissä" työskentelevän lentäjän palvelussuhteen ehtojen ajanmukaisuuden. Muutoin rikkomissakon suuruus tulee kääntymään itseään vastaan sillä seurauksella, että ilmavoimat ei saa rekrytoitua haluamaansa lentäjäainesta.

Mikäli rekrytoinnissa epäonnistutaan, tulevat seuraukset näkymään heikenneenä lentoturvallisuutena sekä operatiivisena kykynä. Näin ollen rikkomissakon kasvattaminen riittävän suureksi ei voi olla oikea ratkaisu sen "kaksiteräisyydestä" johtuen. Ratkaisut tulevat olemaan monitahoisia ja ne on sovittava suoraan ilmavoimien johdon, esikunnan ja lentäjäyhdistyksen näkemykset huomioiden.

Finnair on ilmoittanut tasaisesti kasvavaksi lentäjätarpeekseen yli 600 ohjaajaa vuoteen 2010 mennessä. Määrään sisältyy normaalin sisäänottovauhdin ja koulutusjärjestelmän lisäksi ko. aikana vuosittain tarvittavat ylimääräiset 15-20 ns. kokenutta lentäjää lyhyen koulutuksen kautta, joten se siitä pääkirjoituksen Finnairin lentäjätarpeen satunnaisuudesta. On myös muistettava, että Finnair ei ole enää ainut mahdollisuus. Ilmavoimista on jo siirrytty KLM:n ja SAS:n palkkalistoille.

Ilmavoimien lentäjäyhdistys haluaa muistuttaa, että saman ongelman ovat kohdanneet kaikki Pohjoismaat sekä useimmat länsivaltiot. Kaikissa tapauksissa ratkaisut ovat olleet enempi vähempi yhteneväisiä riippuen ongelman syvyydestä. Aivan kuten ei siinäkään, että Suomi olisi voinut olla ongelman syntymisen suhteen poikkeus muusta maailmasta ja lähiympäristöstä, ei se voi olla poikkeus myöskään toteutettavien ratkaisujen suhteen. Mitä pidempään tätä tosiasian hyväksymistä siirretään sitä syvemmälle vallitsevassa kriisissä joudutaan.

AKI RUOTSALA

Ilmavoimien lentäjäyhdistyksen

puheenjohtaja, majuri Jyväskylän mlk

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Lautakunta tyrmäsi Helsingin suurmoskeijan: tonttia ei varata, pääsyynä hankkeen rahoituksen alkuperä

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    5. 5

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    6. 6

      Helsingissä rytisee nyt pelti, märkä lumi kaatanut kymmeniä puita – kolareita eri puolilla Suomea

    7. 7

      Espoon ja Vantaan bussilinjoja saatetaan joutua katkaisemaan lumen takia – Espoossa yhä lähes 5 000 taloutta ilman sähköä

    8. 8

      Suojelupoliisi haluaa perustaa vakoilukoulun – Supo ja Puolustusvoimat tarvitsevat 130 uutta työntekijää tiedustelulakeja toteuttamaan

    9. 9

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    10. 10

      Kaarina Hazard nauraa asianajajan välityksellä uhkailevalle miehelle #MeToo-keskustelussa – ”Kasvoton valta yrittää sabotoida naisten järjestäytymis­yritykset”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    2. 2

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    3. 3

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    4. 4

      Kiinalaismedia: Hurjia selfie-kuvia harrastanut mies putosi pilvenpiirtäjästä ja kuoli

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    7. 7

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    8. 8

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    9. 9

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    10. 10

      Potilas ohjattiin päivystyksestä sydänfilmiin Vantaalla, parkkisakko mätkähti – Viranomainen tiukkana: Sakon saa anteeksi ”jos joutuu tyyliin suoraan leikkaussaliin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Kyykky on tämän hetken kovin hitti – Tätä Mariah Careyn kyykkyasentoa on vaikea päihittää, ja siksi fanit rakastavat sitä

    8. 8

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    11. Näytä lisää