Mielipide

Hyvässä kaupungissa auto on tarpeeton

"Nykyinen yhdyskuntarakenne pakottaa auton käyttöön."

Tilaajille

Yhdyskuntasuunnittelussa on tavanomaista toteuttaa eri intressitahojen tavoitteita. Näin menetellen joudutaan kuitenkin luopumaan monista jaloista näkökulmista - suunnittelu on valintoja.

Modernistisen kaupunkisuunnittelun alkuajoilta saakka auto on ollut oleellinen osa suunnitteluideologiaa. Innostus autoiluun ja sen tarjoamaan näennäiseen vapauteen mahdollistivat kaupunkirakenteen hajautumisen. Toiminnot voitiin hajauttaa pitkienkin matkojen päähän toisistaan.

Moderni kaupunkisuunnittelu on tuhonnut rikkaan ja moninaisen käyttäytymisen mahdollistavan urbaanin tilan. Autoliikenteen ja pysäköinnin vaatima tila voi olla useita kymmeniä prosentteja kaupungin maa-alasta.

Modernit suunnitteluasenteet ovat yhtenä suurena osatekijänä paisuttaneet eri toimintojen väliset matkat mahdottomiksi kevyelle liikenteelle.

Historiallinen

kaupunki, jossa päivittäiset asiat hoidettiin jalan, joutui pannaan voimakkaan modernistisen liikkeen vuoksi. Nykyinen autojen ja polttoaineen hinnoista käytävä taistelu olisi voitu suurelta osin jopa välttää, jos yhdyskuntasuunnittelussa olisi menetelty toisin.

Traditionaalinen kaupunkirakenne ei tarvinnut autoa. Tosin edelleenkin on trendinä sijoittaa toimintoja auton käyttöä vaativiin paikkoihin.

Kaupan ja muiden palveluiden yksikkökoot kilpailevat suuruudellaan ja sijoittuvat keskelle autoliikennealueita. Monet erilaiset toiminta- ja yrityskeskittymät sijoitetaan keskelle näitä alueita.

Markkinavoimat

vaikuttavat voimakkaasti yhdyskuntien rakenteeseen. Niiden kannattaa suosia autoilijoita, sillä näin voidaan muodostaa edullisia suuria yksiköitä. Yhteiskunta maksaa infrastruktuurin ja asiakkaat liikennöintikulut.

Nykyinen yhdyskuntarakenne pakottaa auton käyttöön. Vaikka usein todetaan, että kuluttajat äänestävät käyttäytymisellään, on kyse myös valintojen mahdollisuuksien puuttumisesta.

Nyky-yhteiskunnassa suurin osa talouksista omistaa auton ja joutuu kärsimään sen suurista kustannuksista. Tähän pyritään löytämään vastausta tekemällä autoilu halvemmaksi.

Samaan aikaan suunnitellaan toimintoja auton käyttöä vaativiksi, koska riittävän monella on auto. On enemminkin kyse itseään ruokkivasta kehästä kuin valinnan vapaudesta.

Vastaavan kaltainen esimerkki on yksityisautoilun ja julkisen liikenteen eriarvoisuus. Määräysten mukaan tontille on sijoitettava tietty määrä autopaikkoja, mutta matkaa julkisen liikenteen pysäkille saa olla kuinka paljon tahansa. Jälleen kuluttaja äänestää jaloillaan.

Kestävän kehityksen

vaalimiseksi edullisinta olisi tähdätä liikenteen tarpeen vähentämiseen eikä sen lisäämiseen tai ylläpitämiseen. Keskustelu uusien autojen ekologisuudesta on siinä mielessä turhaa, että keskustelussa ei puututa siihen, miksi autoa tarvitaan.

Esimerkiksi jo yli satavuotias puutarhakaupunkimalli pitää yhtenä oleellisena tavoitteena liikenteen tukeutumista rautateihin, pyöräilyyn sekä kävelyyn. Puutarhakaupunkimallissa ympäristön fyysinen ilme on vehreä ja rakennukset matalia, mutta kuitenkin palvelut ja juna-asema ovat kävelymatkan päässä.

Puutarhakaupungissa

voi asua hyvinkin 30000-40000 ihmistä. Kun kevyen liikenteen nopeus määrää fyysisen rakenteen, voidaan olettaa sen vaikuttavan yhdyskuntarakenteen lisäksi myös rakennusten arkkitehtuuriin. Pienet nopeudet vaativat moninaisempaa ja pienimuotoisempaa rakentamista minimalismin ja pelkistämisen sijaan.

Kaupunki on aina ollut liikenteen syy ja seuraus. Historia osoittaa selvästi, ettei tämä liikenne kuitenkaan vaadi autoja. Terveimmillään kaupunki ja maaseutu elävät toisiaan tarvitsevana kokonaisuutena. Maaseudun ja taajamien autoilutarpeita pitää kuitenkin tarkastella toisistaan selvästi erillään.

Tero Vanhanen

arkkit.yo

Mäntsälä

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    5. 5

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    6. 6

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    7. 7

      Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

    8. 8

      Äärimmäisen vaikean My Summer Car -pelin suomalainen tekijä ansaitsi yli puoli miljoonaa euroa – Hittipeli on ”käytännössä tyhmää sekoilua kännissä”

    9. 9

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    10. 10

      Paloasema ilman sähköä Espoossa – Helsingissä piti tarkistaa, onko ratikka vielä kiskoilla vai ei

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    7. 7

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää