Potilas on potilas eikä mikään asiakas - Mielipide | HS.fi

Potilas on potilas eikä mikään asiakas

Asiakkaana olemiseen kuuluu piirteitä, jotka eivät edistä potilaan etua tai yhteistyötä häntä hoitavan lääkärin kanssa. Onko ”asiakas aina oikeassa”?

Lääkäri kuuntelee potilaan keuhkoja terveysasemalla Helsingissä.

23.2.2018 2:00 | Päivitetty 23.2.2018 8:46

Moni varmaan kummeksuisi, jos kertoisin olleeni 1940-luvulla nelivuotiaana lapsena professori Arvo Ylpön asiakkaana Helsingin ­Lastenklinikalla. Olin siellä ke­liakiaepäilyn vuoksi tunnetun lastenlääkärin potilaana. Sana ”asiakas” olisi tuohon aikaan kuulostanut absurdilta – nyt tapa puhua potilaasta asiakkaana on yleistynyt.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide