Miksi taidenäyttelyyn jonotetaan tunteja? Yksi syy voi olla pelko, että jää paitsi yhteisestä kokemuksesta - Mielipide | HS.fi
Mielipide|Kolumni

Miksi taidenäyttelyyn jonotetaan tunteja? Yksi syy voi olla pelko, että jää paitsi yhteisestä kokemuksesta

Amos Rexin avajaisnäyttelyssä vieraili kaikkiaan 268 000 kävijää.

Julkaistu: 10.1.2019 2:00, Päivitetty 10.1.2019 6:57

Kuva: Markus Jokela / HS

Mistä oikeastaan on kyse, kun taiteen takia jonotetaan tunteja, kalseassa talvisäässä?

Amos Rex -museon avajaisnäyttely taisi lyödä taidenäyttelyyn ­jonottamisen ennätykset Suomessa.

Aiemmin pisimmät taidejonot nähtiin Ateneumin edessä silloin, kun näytteille oli asetettu tunnetuimpien – ja kuolleiden – taiteilijoiden töitä. Ate­neumissa kävijä­ennätysten yk­könen on edelleen Pablo Picasson näyttely vuonna 2009 (315 000 kävijää), kannoillaan kotimaiset Albert Edelfeltin (305 000) ja Tove Janssonin (294 000) näyttelyt sekä Ankallisgallerian aarteet (246 000).

Luetuimmat - Mielipide

Luitko jo nämä?

Luetuimmat

Uusimmat