Digipalveluiden kielen pitää olla ymmärrettävää - Mielipide | HS.fi

Digipalveluiden kielen pitää olla ymmärrettävää

Selkokieli on yksi tapa lisätä verkkosivujen saavutettavuutta.

18.6.2019 2:00

Suomalaiset haluavat ja osaavat käyttää palveluita verkossa: esimerkiksi Kelan tuista yli 70 prosenttia haetaan sähköisesti.

Uusi hallitusohjelma nostaa esiin ne, joille viranomaisten verkkopalvelut ovat vaikeita. Hallitusohjelma vaatii viranomaisilta sähköisten palveluiden esteettömyyden parantamista, huomion kiinnittämistä virkakieleen ja selkokielen käytön lisäämistä. Palveluja täytyy kehittää myös asiakkaille, jotka eivät käytä sähköisiä palveluja, ja tilanteisin, jotka on parempi hoitaa kasvotusten.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide