Mielipide    |   Lukijan mielipide

Uusi oppiaine ei ole ratkaisu teknologiaosaamisen vahvistamiseen

Teknologiaan liittyvän osaamisen kehittäminen kuuluu arvoperustasta lähtien lähes kaikkeen toimintaan perusopetuksessa.

Lisääntynyt huoli suomalaisen teknologiaosaamisen tasosta on herättänyt mediassa runsaasti keskustelua. Keskiöön on nostettu erityisesti käsityö, joka pohjautuu aiemmin pääosin erillisinä opetettujen teknisen työn ja tekstiilityön sisältöihin. Samaan aikaan oppiaineen uudistamisen kanssa myös käsityön tuntimäärää erityisesti yläkoulussa on vähennetty.

Muutos herättää aiheellisesti huolta sekä teknisen työn että tekstiilityön opettajien keskuudessa. Ratkaisuksi on esitetty teknisen työn eriyttämistä takaisin omaksi oppiaineekseen ja teknologiakasvatuksen sisällyttämistä tähän (HS 12.11.).

Teknologiakasvatus on kuitenkin teknistä työtä huomattavasti laajempi osaamisalue. Sen tavoitteena on kehittää teknologista ymmärrystä laajasti siten, että lapset ja nuoret kykenevät toimimaan teknologisessa yhteiskunnassa nyt ja tulevaisuudessa.

Teknologian rajaaminen omaksi oppiaineekseen teknisen työn kylkeen on ristiriidassa laaja-alaisen teknologiakasvatuksen tavoitteiden kanssa. Pahimmillaan se yksipuolistaa käsitystä teknologiasta, vahvistaa teknologia-alojen sukupuolittuneisuutta ja kaventaa teknologiaosaajien joukkoa entisestään. On selvää, etteivät vain teknisestä työstä kiinnostuneet lapset ja nuoret riitä vastaamaan yhä voimakkaammin kasvavaan teknologiseen osaamistarpeeseen kaikilla aloilla.

Ehdotus teknisen työn ja teknologian oppiaineesta sisältää näkemyksen teknologiakasvatuksesta vain matemaattis-luonnontieteellisten sisältöjen sovelluskenttänä. Tämä ei suinkaan ole uusi ajatus. Jo 1990-luvulla erityisesti Yhdysvalloissa kehittyi lähestymistapa, jossa teknologiakasvatusta opetetaan luonnontieteiden, matematiikan ja insinöörialojen yhteydessä.

2010-luvulle tultaessa alan tutkimus on kuitenkin osoittanut, ettei tämä lähestymistapa ole riittävä, sillä se sivuuttaa teknologiakasvatuksessa keskeisen uutta luovan ajattelun kehittämisen. Taiteisiin, käsityöhön, muotoiluun ja humanistisiin tieteisiin liittyvä osaaminen on keskeistä myös teknisillä aloilla. Lisäksi näkökulmien avartaminen mahdollistaa laajemman osaajajoukon kiinnostumisen teknologioiden mahdollisuuksista jo koulutuksen varhaisilta asteilta lähtien.

Laaja-alaisuuden tavoite näkyy uudessa opetussuunnitelmassa, jossa teknologiaan liittyvän osaamisen kehittäminen kuuluu arvoperustasta lähtien lähes kaikkeen toimintaan perusopetuksessa. Suomalainen opetussuunnitelma ja opettajankoulutus pohjautuvat pitkäjänteiseen ja systemaattiseen tutkimukseen.

Esimerkiksi Helsingin yliopiston käsityötieteen tutkimusryhmässä on osoitettu, että laaja-alainen teknologiakasvatus innostaa poikia ja tyttöjä yhtäläisesti. Se tukee sekä yleisopetuksen että erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden teknologisen ymmärryksen ja ohjelmoinnillisen ajattelun, uutta luovan ongelmanratkaisun, yhteistyötaitojen sekä muiden, kaikilla aloilla keskeisten tulevaisuuden taitojen kehittymistä.

Juuri näitä osaajia tarvitsemme Suomen kilpailukyvyn turvaamiseksi ja globaalin hyvinvoinnin lisäämiseksi.

Maria Clavert

teknologiakasvatuksen työelämäprofessori, Aalto-yliopisto

Kaiju Kangas

teknologiakasvatuksen apulaisprofessori, Helsingin yliopisto

sekä 13 muuta alan keskeistä professoria ja toimijaa Suomessa

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Moni säilyttää vihanneksia ja hedelmiä väärin, ja se voi johtaa turhaan hävikkiin – asiantuntija kertoo helpot korjausliikkeet

      Tilaajille
    2. 2

      Sars-selviytyjä kertoo, miten nyt välttelee koronavirusta – Alex Lamilla on ainakin kymmenen käytännön keinoa

    3. 3

      Unohdettu idylli rapistuu Sellon varjossa: Puutalojen pihapiiri tyhjeni yllättäen, vaikka tontti on keskellä Leppävaaraa

    4. 4

      Myrsky kaatoi puita ja sai jokia tulvimaan pelloille, parituhatta taloutta vielä ilman sähköjä

    5. 5

      Masennuksesta kerrotaan sankaritarinaa, joka kuvaa todellista toipumista huonosti

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    2. 2

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    3. 3

      Jenny Nyman alkoi ostaa, remontoida ja myydä asuntoja pari vuotta sitten – nyt työn alla on kuudes asunto

      Tilaajille
    4. 4

      Poliisi: Kadoksissa ollut Miikka Leinonen löytyi kuolleena Rajasaaren edustalta Helsingissä

    5. 5

      Black Sabbathin esikoisalbumin kuuluisassa kansikuvassa poseeraavan naisen henkilöllisyys paljastui viimein – Mutta piilotteliko hän todella kissaa takkinsa alla?

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Jopa 70 prosenttia suomalaisista syö liian vähän hiilihydraatteja – asiantuntija kertoo yllättävät merkit, joista tunnistat hiilarivajeen

      Tilaajille
    2. 2

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Huippuharpisti Emmanuel Ceysson osaa kertoa muusikoille, miten kilpailut voitetaan – Suomalaisille hän on ”ranskan­peruna”, ja syy siihen on puoliso Antti Holma

      Tilaajille
    5. 5

      Kun ikuisesti reipas uupuu, kukaan ei huomaa – On väärin luulla, että jokainen pystyy pyytämään apua

    6. Näytä lisää