Mielipide    |   Lukijan mielipide

Teknologiakasvatus toteutuu tehokkaimmin teknisen työn oppimisympäristössä

Teknisen työn oppimisympäristössä opiskellaan teknologiaa tälle oppiaineelle ominaisesta näkökulmasta – laaja-alaisesti yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa.

Maria Clavert, Kaiju Kangas ja 13 muuta alan toimijaa kirjoittivat (HS Mielipide 24.11.), että teknologiakasvatus on teknistä työtä huomattavasti laajempi osaamisalue.

Teknologian käsitteen määrittely riippuu määrittelijän taustasta. Kansainvälisesti arvostettu suomalainen filosofi Georg Henrik von Wright määritteli teknologiaa tekniikan (techné) ja tiedon (logos) käsitteiden kautta: ”Teknologia on tekniikkaa, joka perustuu tieteelliseen tietoon, tietoon siitä logoksesta, joka on tekhnén pohjana.” Kyse on siis tekniikan hyväksikäytöstä ja sen käyttömahdollisuuksien ymmärtämisestä.

Usein teknologia yhdistetään vain tieto- ja viestintäteknologiaan ja erilaiseen hi-techiin. Todellisuudessa kuitenkin kaikki rakennettu ympäristö on ihmisen kontrolloiman teknologian tuottamaa. Taustalla ovat eri insinööritieteet. Tässä on pieni ongelma. Suomessa koulutetaan insinöörejä, mutta meiltä puuttuu vastine englannin sanalle engineering.

Koko peruskoulujärjestelmän ajan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS) ovat uudistuneet viidesti. Tekniikka- tai teknologia-käsite mainitaan kaikissa näissä opetussuunnitelmissa, mutta käsitteitä ei ole määritelty. Opetussuunnitelmia tarkasteltaessa erityisesti teknisen työn tavoitteissa ja sisällöissä on viittauksia teknologian opiskeluun. Tutkiminen, kokeilu, keksiminen, luova ongelmanratkaisu ja innovoinnin oppiminen ovat tavoitteita.

Jo 1900-luvun alkupuolelta Suomessa on pyritty oppiaineiden väliseen yhteistyöhön eli holistiseen oppimiseen. Teknologiaa voidaan – ja pitää – tarkastella useista näkökulmista. Teknisen työn oppimisympäristössä opiskellaan teknologiaa tälle oppiaineelle ominaisesta näkökulmasta (engineering-näkökulmasta) – laaja-alaisesti yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa. Näin toimien käsitys teknologiasta monipuolistuu, ei suinkaan yksipuolistu. Jos kaikki oppilaat saavat tasapuolisesti laadukasta teknologiakasvatusta, kannustaisiko se nykyistä enemmän tyttöjäkin hakeutumaan teknologian alojen opintoihin ja teknisen alan ammatteihin?

Useissa maissa käsityö-oppiainetta on kehitetty teknologiakasvatuksen suuntaan – nimeä myöten. Kehitysprossien myötä on nähty yhä tärkeämmäksi yhteistyö luonnontieteiden ja matematiikan kanssa, ja viime vuosina ”taiteen” (arts) kanssa.

Kouluissamme on jo nyt hyvät fyysiset oppimisympäristöt – teknisen työn tilat –, joissa kaikki oppilaat voivat luontevasti kehittää monimuotoista teknologiaosaamistaan. Pelkät tilat eivät kuitenkaan riitä, vaan opiskelulle tarvitaan myös aikaa ja osaavia opettajia.

Aki Rasinen

yliopistonlehtori, emeritus

teknologiakasvatuksen dosentti

Jyväskylän yliopisto

Sonja Niiranen

yliopistonlehtori, tekniikan pedagogiikka

Tampereen yliopisto

Asko Heinonen

teknologiakasvatuksen lehtori, emeritus, Itä-Suomen yliopisto

sekä kolme muuta teknologiakasvatuksen asiantuntijaa


Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Moni säilyttää vihanneksia ja hedelmiä väärin, ja se voi johtaa turhaan hävikkiin – asiantuntija kertoo helpot korjausliikkeet

      Tilaajille
    2. 2

      Myrsky kaatoi puita ja sai jokia tulvimaan pelloille, parituhatta taloutta vielä ilman sähköjä

    3. 3

      Sars-selviytyjä kertoo, miten nyt välttelee koronavirusta – Alex Lamilla on ainakin kymmenen käytännön keinoa

    4. 4

      Unohdettu idylli rapistuu Sellon varjossa: Puutalojen pihapiiri tyhjeni yllättäen, vaikka tontti on keskellä Leppävaaraa

    5. 5

      Masennuksesta kerrotaan sankaritarinaa, joka kuvaa todellista toipumista huonosti

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    2. 2

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    3. 3

      Jenny Nyman alkoi ostaa, remontoida ja myydä asuntoja pari vuotta sitten – nyt työn alla on kuudes asunto

      Tilaajille
    4. 4

      Poliisi: Kadoksissa ollut Miikka Leinonen löytyi kuolleena Rajasaaren edustalta Helsingissä

    5. 5

      Black Sabbathin esikoisalbumin kuuluisassa kansikuvassa poseeraavan naisen henkilöllisyys paljastui viimein – Mutta piilotteliko hän todella kissaa takkinsa alla?

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Jopa 70 prosenttia suomalaisista syö liian vähän hiilihydraatteja – asiantuntija kertoo yllättävät merkit, joista tunnistat hiilarivajeen

      Tilaajille
    2. 2

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Huippuharpisti Emmanuel Ceysson osaa kertoa muusikoille, miten kilpailut voitetaan – Suomalaisille hän on ”ranskan­peruna”, ja syy siihen on puoliso Antti Holma

      Tilaajille
    5. 5

      Kun ikuisesti reipas uupuu, kukaan ei huomaa – On väärin luulla, että jokainen pystyy pyytämään apua

    6. Näytä lisää