Kävin 27 pisteen päässä kuolemasta – nämä kolme asiaa älysormus voi meille opettaa - Mielipide | HS.fi
Mielipide|Kolumni

Kävin 27 pisteen päässä kuolemasta – nämä kolme asiaa älysormus voi meille opettaa

Älykellojen ja älysormusten kaltaiset laitteet tarjoavat meille valtavan määrän dataa. Hankin älykellon ja -sormuksen marraskuussa, ja nyt tiedän tekeväni asiat päin honkia.

Julkaistu: 6.2. 2:00, Päivitetty 6.2. 6:26

Kuva: Kaisa Rautaheimo / HS

Don’t push it. Time to ease up. Go easy. Oura-älysormukseni viestintä on passiivis-aggressiivisuuden taidetta. Viikko on ollut täynnä kovaa fyysistä rasitusta ja huonosti nukuttuja öitä. Ne eivät jää älysormuksen sovellukselta huomaamatta: Trouble sleeping? It starts with good sleep. Take it easy.

Tämä tässä on algoritmin hoivaa hienoimmillaan. Käsite on peräisin amerikkalaiselta kulttuuriantropologilta Natasha Schüllilta. Hän on tutkinut itsensä mittaajia vuodesta 2013. Ja meitähän riittää. Markkinatutkimusyhtiö Gfk selvitti 16 eri maassa vuonna 2016, että joka kolmas ihminen käyttää teknologiaa itsensä mittaamiseen.

Olen käyttänyt marraskuun alusta saakka älykelloa ja älysormusta. Älykello kertoo liikuntasuoritusten sykkeen, älysormus yön leposykkeen, kehon lämpötilan sekä unenlaadun. Niiden tarjoama tieto yhdistyy aukottomaksi kokonaisuudeksi, joka kertoo muun muassa vuorokauden aikaisen kalorinkulutuksen, askelmäärän, unenlaadun sekä readiness-luvulla ilmoitetun palautumisen tason.

Mutta mitä laitteet ovat opettaneet?

Oppi numero 1: Dataan koukuttuu nopeasti. Se muokkaa arkea tietokonepelimäiseksi ja antaa nopeaa palautetta omasta suoriutumisesta arjen seikkailuissa.

Tieto tyydyttää myös inhorealistisia tarpeita. Makasin tammikuussa oksennustaudin ja kuumeen riivaamana sängyssä. Heräsin aamuyöllä täristen kakomaan ilmaa. Pian tämän jälkeen katsoin puhelimestani Oura-sovelluksen minulle tarjoamaa lukemaa. Luku 27 kertoi, että minulla on oikeus kamalaan olooni – olinhan käytännössä 27 readiness-pisteen päässä kuolemasta.

Oppi numero 2: Alkoholi tuhoaa unet. Jos olen terve, yön keskimääräinen leposykkeeni on ollut marraskuun jälkeen noin 47 lyöntiä minuutissa.

Kirjoitin tällä kolumnipaikalla marraskuussa Suomen miesten selviämisestä ensimmäistä kertaa jalkapallon arvoturnaukseen. Suomi juhli ja minä mukana. Hauskaa oli, mutta unet ja seuraava päivä menivät pilalle.

Kostean illan jälkeen keskisyke saattaa olla parikymmentä lyöntiä korkeampi. Sama näkyy myös pienien alkoholimäärien kanssa. Alkoholi vähentää etenkin aivoille tärkeän rem-unen määrää.

Oppi numero 3: Television, älypuhelimen tai podcastin ääreen nukahtaminen on typerää.

Opettelin opiskeluaikana tavan nukuttaa itseni tuijottamalla Sopranosin tai The Wiren kaltaista laatudraamaa. Sittemmin olen kehittänyt tavan nukuttaa itseni kuuntelemalla napit korvissa podcasteja. Oura opetti nopeasti, että tapa on typerä. Tällöin uni on usein huomattavasti heikkolaatuisempaa kuin jos menen sänkyyn ilman aistiärsykkeitä.

Oppia ja elämänlaatua parantavaa dataa on siis tarjolla paljon. Osaanko soveltaa sitä? En. Tällä viikolla olen muun muassa nukahtanut kuulokkeet korvilla, nukkunut huonosti sekä juonut liikaa alkoholia. Readiness-lukuni on nyt 35 – mittaushistoriani toiseksi huonoin.

Don’t push it, sanoo Oura, ja siinä se on täysin oikeassa.

Kirjoittaja on HS:n kotimaantoimituksen uutistuottaja.

HS testasi älysormus Ouraa kolmen kuukauden ajan – Seurasi yllättävä havainto ja salakavala elämänmuutos

Innostuimme mittaamaan askeliamme, untamme ja sykettämme, ja nyt laitteet kertovat meille, miten pitäisi elää – ”Emmekö osaa enää tehdä mitään itse?” kysyy professori

Seuraa uutisia tästä aiheesta