Oppilaiden numeroarvioinnissa on ongelmansa - Mielipide | HS.fi
Mielipide|Lukijan mielipide

Oppilaiden numeroarvioinnissa on ongelmansa

Oppijoiden hyvinvointia vaaliva koulukulttuuri välttää numeeristen osoittimien käyttämistä arvioinnissa.

Julkaistu: 13.2. 2:00

Helsingin Sanomat kertoi (11.2.), että numeerinen arviointi ja palaute oppimisesta ulotetaan alkamaan alakoulun neljänneltä luokalta.

Ratkaisu on sillä tavalla hämmentävä, että on olemassa riittävästi tutkittua tietoa numeerisen arvioinnin ongelmallisesta yhteydestä sekä motivaatioon että oppimiseen liittyviin orientaatioihin. Yleisellä tasolla viesti on, että viisas, oppijoiden hyvinvointia vaaliva koulukulttuuri välttää numeeristen osoittimien käyttämistä arvioinnissa.

Toki numeroiden käyttämiselle löytyy perustelujakin. Yksi keskeisimmistä lienee kansanperinne. Suomessa on kansa-, oppi- tai peruskouluissa kohta sadan vuoden ajan annettu ja saatu numeroita.

Toinen yleinen perustelu on numeroarvioinnin hallinnollinen käytettävyys. Näinä aikoinahan esimerkiksi maamme korkeakoululaitos haluaa toisen asteen oppilaitoksilta kätevästi käytettävää informaatiota helpottamaan opiskelijavalintojaan. Ja vielä nykyisinkin lienee sellaisia opettajia, joille numerot antavat mahdollisuuden oppijoiden vertailuun sekä pitävät niitä tarpeellisina palkitsemisen ja rankaisemisen välineinä.

Mikään näistä perusteluista ei kuitenkaan aja oppijan asiaa.

Helsingin yliopiston motivaatiotutkijat Heta Tuominen, Antti-Tuomas Pulkka, Anna Tapola ja Markku Niemivirta ovat todenneet, että suorituskeskeisyys ja oppijoiden keskinäinen vertailu tulisi koulussa minimoida, sillä sellaisessa ilmapiirissä saattavat ajan myötä väsyä ja ahdistua myös ne oppijat, jotka menestyvät koulussa hyvin. Heikosti menestyville oppilaille tällainen ilmapiiri on lähtökohtaisesti uhka. Keskeinen väline tällaisessa vertailussa ovat numerot.

Harri Keurulainen

yliopettaja, Tampere

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Koululaisten arvioinnin täysremontti tuo numeroarviot jo neljännelle luokalle: Ideana saada opettajien lellikit ja inhokit samalle viivalle

Seuraa uutisia tästä aiheesta