Raidemania tulee Helsingille liian kalliiksi – hävettää, kun kaupunki ruinaa ”erityisaseman” nojalla valtiolta turhiin hankkeisiinsa rahaa - Mielipide | HS.fi
Mielipide|Lukijan mielipide

Raidemania tulee Helsingille liian kalliiksi – hävettää, kun kaupunki ruinaa ”erityisaseman” nojalla valtiolta turhiin hankkeisiinsa rahaa

Rahaa räiskitään Finlandia-talon seiniin ja tarpeettomiin pikaratikka-hankkeisiin. Lähiseudun kuntiin sen sijaan ei julkisilla juuri pääse.

Julkaistu: 24.6. 2:00

Hallitus on päättänyt osallistua Vihdintien pikaratikan tukemiseen. Helsingin seudun liikenne (HSL) on puolestaan päättänyt, että elokuusta 2021 alkaen monia Länsi-Helsingin bussilinjoja, kuten 14, 18 ja 39, aletaan liikennöidä sähköbusseilla. Osa muutetaan runkolinjoiksi, joille tulee tilavampia busseja. Tämän takia pitäisi harkita uudelleen investointeja pikaraitiotiehen tai vähintään muuttaa sen reittiä siten, ettei pikaratikka kulkisi Huopalahdentien kautta.

Päättäjille on varmasti tullut selväksi Espoon ja Haagan suunnalta, että vaihtojen lisäämistä ei kaivata. Länsi-Helsingin joukkoliikenteen voisi mielestäni jatkossa hoitaa pääosin sähköbusseilla, mikä takaisi vaihdottoman matkan keskustan suuntaan. Samalla mahdollistuisi raitiovaunu 4:n nykyisen reitin säilyminen.

Raiteet toimivat kaupunkien välisessä liikenteessä, mutta kaupungin sisäisessä liikenteessä sähköbussit ovat halvempia, joustavampia reittimuutosten varalta eivätkä ne tarvitse kalliita raidetöitä. Teknisen vian sattuessa pysähtynyt bussi ei katkaise koko liikennöintiä toisin kuin pysähtynyt ratikka.

Toivoisin, että myös vasemmistopuolueet nousisivat vastustamaan älytöntä satojen miljoonien tuhlaamista raidelinjoihin, sillä yhtä ekologisia, parempia ja halvempiakin vaihtoehtoja on. Länsimetronkin kapasiteetti lienee vakavissa vaikeuksissa, kun pikaraitiotie valmistuu kokonaisuudessaan.

Syntyperäisenä helsinkiläisenä tunnen häpeää, kun kaupungin ja valtuuston johto ruinaa koko ajan lisää rahaa valtiolta Helsingin ”erityisasemaa” korostaen. Samaan aikaan rahaa räiskitään Finlandia-talon seiniin, rautatieaseman pyöräilytunneliin ja tarpeettomiin pikaratikka-hankkeisiin.

Lähiseudun kuntiin kulkeminen julkisilla on hankalaa. Esimerkiksi Helsingistä vain noin 65 km päässä sijaitsevaan Lopen kuntaan menee tällä hetkellä arkisin ensimmäinen, toki vaihdollinen, bussi kello kolmen jälkeen ja viikonlopun ainoa bussi Sunnuntai-iltana klo 18.20. Kiitos tästä kuuluu Uudenmaan ely-keskuksen päätöksille siitä, mitä joukkoliikennettä halutaan tukea.

Juha Kastemaa

Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luetuimmat - Mielipide

Luitko jo nämä?