Koronavirusta ei saa käyttää keppihevosena kotimaan lentoliikenteen alasajolle - Mielipide | HS.fi

Koronavirusta ei saa käyttää keppihevosena kotimaan lentoliikenteen alasajolle

Todellinen syy alasajolle lienee strateginen: sekä Finnair että Finavia haluavat keskittää toimintansa Helsinki-Vantaalle.

Lentokone Kemi-Tornion lentokentällä.­

9.11.2020 15:00

Olemme huolissamme kotimaan lentoreittien ja lentokenttien tulevaisuudesta. Finnair on kertonut lopettavansa kaupalliset lennot viiteen maakuntakaupunkiin ensi maaliskuussa. Kotimaan lentoreittien alasajo ja maakuntakenttien yksityistäminen saavat nyt uutta vauhtia koronaviruspandemian varjolla.

Tämän noidankehän ovat kokeneet jo aiemmin Lappeenrannan, Porin, Savonlinnan ja Varkauden kaupungit, joiden reitit päätettiin ulkoistaa runsas vuosikymmen sitten. Seuraavana vuorossa näyttäisivät olevan Kajaanin, Kokkola-Pietarsaaren, Kemi-Tornion, Jyväskylän ja Joensuun lentoasemat. Nyt koronaviruksen varjolla tätä tietoista strategista alasajoa on kiihdytetty.

Kotimaanlentojen alasajoa perustellaan huonolla kannattavuudella. Kun lentoja vähennetään, huononevat myös aikataulut, mikä vähentää lentojen kysyntää entisestään. Jos kansainvälisen reittiverkoston halutaan palaavan koronaviruspandemiaa edeltävälle tasolle, vaatii se myös toimivaa kotimaan syöttöliikennettä.

Todellinen syy alasajolle lienee kuitenkin strateginen: sekä Finnair että Finavia haluavat keskittää toimintansa Helsinki-Vantaalle ja korostavat Aasian-strategiaa.

Kun harkitaan reittiverkoston supistamista, välittömän lyhyen aikavälin liiketaloudellisen hyödyn rinnalle tulisi ottaa pitkäaikainen vaikuttavuusarviointi. Maakuntalentoasemien verkostoon ei kohdistu korjausvelkaa, ja verkostoa voi monin paikoin pitää luonnollisena monopolina. Lentoasemiin jo tehdyt investoinnit on tehty julkisella rahalla, ja niiden arvo tulisi nähdä yhteiskunnan toimivuuden kannalta ensiarvoisen tärkeänä. Kun pandemia kurittaa rajusti taloutta, emme näe järkeväksi hylätä jo olemassa olevaa ja maksettua infrastruktuuria.

Valtio on pääomittanut sekä Finnairia että Finaviaa merkittävästi. Veronmaksajien rahankäytön ja valtion tuen tulisikin edellyttää korotettua yhteiskuntavastuuta, eikä koronaviruksen varjolla tulisi tehdä pysyvää vahinkoa Suomen elinkeinoelämälle ja koko yhteiskunnan toimivuudelle.

Sami Suontama

puheenjohtaja, Nordic Regional Airlinesin lentäjäyhdistys

Roy Myrberg

puheenjohtaja, Suomen lennonjohtajien yhdistys

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide