Autismikirjon lapset kuormittuvat liian isoissa päiväkotiryhmissä - Mielipide | HS.fi

Autismikirjon lapset kuormittuvat liian isoissa päiväkotiryhmissä

Kuormittuminen aiheuttaa karkailua ja aggressiivisuutta, tai lapsi saattaa sulkeutua entistä enemmän omaan maailmaansa.

2.12.2020 2:00

Nimimerkki Nuoren koodarin äiti (HS Mielipide 11.11.) kirjoitti osuvasti autismikirjon lasten tilanteesta koulumaailmassa. Jos koulumaailman tilanne on autismikirjon lapsen kohdalla epäinhimillinen, mitä se sitten on niukkuutta tarjoavassa ja henkilöstöpulasta kärsivässä päiväkodissa?

Autismikirjon lasten ylikuormittuminen alkaa jo varhaiskasvatuksessa, jossa inkluusion ja integraation nimissä lapsi laitetaan selviytymään päiväkodissa joko tavalliseen isoon lapsiryhmään tai integroituun erityisryhmään, jossa on monenlaisia tukea tarvitsevia lapsia.

Autismikirjon lasten ylikuormittuminen liian isossa lapsiryhmässä aiheuttaa karkailua ja aggressiivisuutta, tai lapsi saattaa sulkeutua entistä enemmän omaan maailmaansa. Osa lapsista ei ylikuormittumiseltaan pysty osallistumaan oppimistuokioihin tai syömään samassa ruokailutilassa muiden lasten kanssa. Tämä ei edistä lapsen integroitumista tavallisten lasten ryhmään.

Henkilökunnalta puuttuu vankka autismiosaaminen. Suomalainen päivähoito on vieläkin vahvasti vanhempien työnteon mahdollistava instituutio. Päiväkotiajattelussa pidetään yllä kodinomaisuutta; lapset saavat leikkiä pitkiä hetkiä vapaasti päiväkodissa pienten opetustuokioiden ohessa.

Autismikirjon lapsille sosiaaliset taidot, kuten leikkiminen ja ryhmässä muiden lasten kanssa oleminen, ovat yksi haastavimmista taidoista. He tarvitsisivat siihen ja moniin muihin taitoihin opetusta, jota voitaisiin toteuttaa osa-aikaisesti pienryhmätoimintana asiansa osaavien aikuisten kanssa muutaman vuoden ajan. Osan ajasta lapsi viettäisi isommassa ryhmässä. Tällainen järjestely mahdollistaisi myös paremman yhteistyön terapeuttien kanssa.

Autismikirjon lasten varhaiskuntoutusmalleista on vankkaa tutkimuksiin perustuvaa näyttöä muualla maailmassa.

Suomessa esimerkki joustavista opetusjärjestelyistä on vaikkapa monikulttuuristen lasten suomen kielen tukemiseen kehitetty valmistava opetus, jota lapsi saa useita tunteja viikossa. Tarpeeksi vahva tuki varhaiskasvatuksessa vähentää tutkimusten mukaan tuen määrää koulussa ja samalla säästää kuntien varoja. Jokaiselle lapselle tulisi olla oikeus hyvään varhaiskasvatukseen ja opetukseen.

Erityisopettaja ja autismikirjon lapsen äiti

Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide