Luonto on suomalaisen ruokamatkailun kivijalka - Mielipide | HS.fi

Luonto on suomalaisen ruokamatkailun kivijalka

Ruokamatkailu mahdollistaa ympärivuotisen matkailun kehittämisen Suomessa ilman mittavia investointeja.

13.12.2020 2:00

Henri Alén (HS Mielipide 6.12.) nosti ansiokkaasti esiin Suomen mahdollisuudet ruokamatkailumaana. Hän kaipasi ruokamatkailuun johtajuutta ja yhteistyötä.

Ruokamatkailu on tärkeä osa matkailuelämystä. Jokainen matkailija syö ja juo matkallaan useita kertoja. Ruoka on ainoa ”aktiviteetti”, johon kaikki matkailijat osallistuvat. Ruokailu ja ruokailuhetket koetaan usein mieleenpainuvimpana asiana matkan aikana.

Tutkimusten mukaan luonto on Suomen matkailun merkittävin vetovoimatekijä. Potentiaalisten matkailijoiden internethakujen perusteella toiseksi merkittävimpänä vetovoimatekijänä on paikallinen ruokakulttuuri. World Food Travel Association toteaa ruokamatkailusta, että ruokamatkailija matkustaa löytääkseen paikalliset maut ja paikan hengen.

Syyskuussa 2020 julkistettiin laajalla matkailu- ja ruoka-alan toimijoiden yhteistyöllä laadittu Suomen ruokamatkailustrategia vuosille 2020–2028 ja toimenpiteet vuosille 2020–2023. Strategiassa määritellään alan toimijoiden yhdessä sopimat suuntaviivat kaikkeen ruokamatkailutoiminnan kehittämiseen Suomessa.

Suomalaisen ruokamatkailun kivijalkoina toimivat luonto, paikalliset elämäntavat ja kulttuurin kokeminen live like locals -hengessä. Ruokamatkailu mahdollistaa ympärivuotisen matkailun kehittämisen Suomessa ilman mittavia investointeja.

Strategian tavoitteena on kehittää yhteistyössä Suomen ruokamatkailua kärkituotevetoisesti, kannustaa yhdistelmätuotteiden ja ruokareittien luomiseen, edistää matkailu- ja elintarvikealan kilpailukykyä ja laatutasoa, parantaa suomalaisen ruokakulttuurin imagoa sekä rakentaa aktiivinen kansallinen ruokamatkailuverkosto. Strategian toimenpidekokonaisuuksia ovat vastuullinen liiketoiminta, tuotekehitys, strategiset kumppanuudet sekä myynti, markkinointi ja viestintä.

Strategiatyössä koottiin laajalla kyselyllä alan toimijoiden tärkeimpiä adjektiiveja ruokamatkailun ja ruoan kuvaamiseen. Ne ovat puhtaus, vastuullisuus ja turvallisuus. Kaikille strategian kokonaisuuksille on määritelty toimenpiteet ja mahdolliset vastuutahot. Jokainen löytää strategiasta itselleen tekemisen paikkoja ja tekemistä yhdessä – toinen toistaan kunnioittaen, ei toista repien. Mitä useampi kokki, sen maukkaampi soppa.

Kristiina Havas

lehtori, projektipäällikkö, Hungry for Finland, Haaga-Helia-ammattikorkeakoulu

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide