Tehokkaampi viestintä auttaisi terveyskeskusten toiminnan kehittämistä - Mielipide | HS.fi

Tehokkaampi viestintä auttaisi terveyskeskusten toiminnan kehittämistä

Potilaasta tuntuu usein vaikealta tyytyä muun ammattilaisen kuin lääkärin apuun, vaikka sitä kautta terveydentilan ongelmien juurisyihin päästäisiin paremmin kiinni.

24.2. 2:00

Miten voitaisiin turvata nopea hoitoon pääsy terveyskeskuksissa? Milloin hoito on oikein kohdistuvaa ja pitkäkestoisesti vaikuttavaa?

Helsingin Sanomissa (22.2.) esitelty malli, jossa potilaan asiaa arvioidaan alkuun moniammatillisessa tiimissä ja ohjataan sitten parhaalle asiantuntijalle, olisi tehokas ja laadukas tapa sujuvoittaa hoitoon pääsyä.

Usein kuitenkin potilaan toiveiden ja tällaisen hoitoonohjauksen välillä on ristiriita. Potilas ajattelee vanhasta tottumuksesta lääkärin olevan ainoa oikea osaaja. Tuntuu vaikealta tyytyä muun ammattilaisen apuun, vaikka sitä kautta terveydentilan ongelmien juurisyihin päästäisiin paremmin kiinni.

Tarvitaan lisää tutkimusta ja tiedottamista siitä, että tehokkain ja paras apu on juuri sairaanhoitajan, fysioterapeutin, sosiaalialan ammattilaisen tai mielenterveysammattilaisen tapaaminen. Muutoin voi kansalaisten olla vaikea hyväksyä tätä hoitoonohjausmallia.

Liisamari Krüger

fysiatrian erikoislääkäri, ylilääkäri

Espoo

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide