Talvinen sähköautoilu ei sovi elokuvaan eikä pitkille matkoille - Mielipide | HS.fi

Talvinen sähköautoilu ei sovi elokuvaan eikä pitkille matkoille

Helmikuun kovat pakkaset verottivat sähköautojen akkuja etelässäkin.

8.3. 2:00 | Päivitetty 8.3. 6:49

Ajoin täys­sähköautoa helmikuun kovilla pakkasilla. Osasin odottaa, että auton toimintamatka lyhenee kylmyyden takia, mutta yllätyin silti.

Jätin auton kokeeksi yöksi ulos 19 asteen pakkaseen. Aamulla auto lähti vaivatta liikkeelle ja lämpeni sisältä nopeasti, mutta korttelin toiselle puolelle päästyäni käytettävissä olevasta toimintamatkasta oli sulanut kahdeksan kilometriä.

Lämpimällä ilmalla akullisella olisi voinut ajaa 340 kilometriä, nyt se riitti lopulta vain 115 kilometrin ajoon.

Helsingin Sanomat selvitti vastikään sähköautojen levinneisyyttä Suomessa. Ei ole yllätys, että valtaosa täyssähköautoista ja ladattavista hybrideistä on rekisteröity pääkaupunkiseudulla ja sielläkin alueilla, joissa asukkaiden vuositulot ovat keskimääräistä suuremmat.

Vaikka lauhat talvet yleistyvät etelärannikolla, Itä- ja Pohjois-Suomessa on talvisin edelleen kireitä pakkasia, joiden aikana moni joutuu ajamaan pitkiä matkoja.

Suomen liikenteen sähköistämiseen on asetettu kunnianhimoiset tavoitteet. Yhdeksän vuoden päästä maassa pitäisi olla 700 000 sähköautoa, joista vähintään puolet täyssähköisiä. Vuodenvaihteessa sähköautoja oli rekisteröitynä vähän yli 55 000 ja niistä täyssähköisiä vain 17 prosenttia.

Autoileva ihminen on tottunut jo muutaman sukupolven ajan liikkumaan polttomoottoriauton tekniikan varassa. Täydellä tankilla voi päästä 700 kilometriä, joskus enemmänkin, ja itse tankkaaminen vie vain muutaman minuutin.

Henkilöautolla liikkumiseen liittyy romanttinen ajatus vapaasta ja spontaanista liikkumisesta. Se on ollut kestävä teema myös populaarikulttuurissa. Thelmaa ja Louisea tai Steve McQueenia ei oikein voisi kuvitella etsimässä pikalatauspistettä ja odottelemassa, että akkuun tarttuisi virtaa edes sadan mailin ajoa varten.

Sähköautolla liikkuminen vaatii suunnittelua ja kärsivällisyyttä, ehkä myös uudenlaista suhdetta koko autoiluun.

Keskustelin pääkaupunkiseudulla asuvan sähköautoilijan kanssa. Hän oli vaihtanut tehokkaan polttomoottoriautonsa täyssähköiseen ja opetellut suunnittelemaan mökkireissut uudestaan lataustaukoineen.

Hän kertoi halunneensa aiemmin päästä lomallakin perille mahdollisimman nopeasti. Tuli ajettua ylinopeutta ja varottua nopeuskameroita, mikä on stressaavaa.

”Nyt ajan rauhallisemmin, ja perillä en ole enää väsynyt ajamisesta”, hän sanoi.

Kirjoittaja on HS:n auto- ja lifestyle-toimittaja.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide