Työnhakijalle pitää tarjota henkilökohtaista palvelua - Mielipide | HS.fi

Työnhakijalle pitää tarjota henkilökohtaista palvelua

12.4. 2:00

Lena Näre ja Sari Näre kuvasivat osuvasti (HS Vieraskynä 9.4.), että työttömiä rankaiseva aktivointi johtaa vain passivoitumiseen. On ikävä havaita, että yhä painitaan samojen ongelmien parissa kuin vuonna 2015, jolloin jäin itse lähes kolmeksi vuodeksi työttömäksi.

Työvoimahallinto on edelleenkin kyttäysorganisaatio palveluorganisaation sijaan. Karenssin pelossa ei uskalla tehdä juuri mitään, johtuen ristiriitaisista vaatimuksista. Opiskelu, vapaaehtoistyö tai muu itsensä kehittäminen ja aktivoiminen tehdään vaikeaksi sillä perusteella, että pitää olla valmiina vastaanottamaan työtä.

Työvoimapoliittinen järjestelmä tuottaa aktivointimääräyksiä esimerkiksi valmennuksiin ja työkokeiluihin. Digitalisoitu työnhaku- ja tukijärjestelmä jättää työttömän kuitenkin liian usein oman onnensa nojaan. Tutkimustiedon mukaan työllisyyttä parantaa erityisesti työttömälle työnhakijalle tarjottu henkilökohtainen palvelu. Nämä kahdenkeskiset tapaamiset tulisi järjestää heti työttömyyden alettua, mielellään jo irtisanomisaikana.

Työllisyyspolitiikkaa tulee suunnata henkilökohtaisen palveluun ja panostaa työllistymisen pysyvyyteen ja laatuun.

Mikko Wikstedt

insinööri, Espoo

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide