Vakuutusyhtiöillä on osuutensa kodinkoneiden kertakäyttökulttuurissa - Mielipide | HS.fi

Vakuutusyhtiöillä on osuutensa kodinkoneiden kertakäyttökulttuurissa

Pesukoneen ei kuulu tulla tiensä päähän runsaan neljän vuoden käytön jälkeen.

Pesukone huollossa.

16.5. 15:00

Tee se näin -palstan jutussa (HS 14.5.) arveltiin, että kodinkoneen korjaamisen sijaan suomalaiset liian herkästi ostavat uuden. Jutussa haastateltu Suomen kodinkonehuoltojen liiton puheenjohtaja Jan Lehtonen nosti aiheellisesti esiin, että vaikka korjaus tulisi uutta laitetta kalliimmaksi, kannattaisi sitä harkita ”ympäristöystävällisyydenkin vuoksi”.

Jutussa vinkattiin myös, että laitteen korjauksen voi panna kotivakuutuksen piikkiin. Tämä ei kuitenkaan käy noin vain. Vakuutusten ehdoissa on määritelty vakuutusyhtiön oikeudet tilata korjauskustannusarvio ja korvata vahinko valitsemallaan tavalla. Luonnollisesti siis halvimmalla. Itse olen törmännyt tähän pyykinpesukoneen hajottua vain vähän takuuajan päättymisen jälkeen. Yksi pieni mutta kallis varaosa olisi tarvittu. Vakuutusyhtiön tuomio: ei korjata.

Kodinkoneet olisi tosiaankin saatava pysymään käytössä pidempään. Voisin kuluttajana olla valmis maksamaan hiukan enemmän ekovakuutuksesta, joka edistäisi kestävämpää kulutusta ja korvaisi kalliimpiakin korjauksia. Toisaalta, täytyykö tässäkin asiassa ympäristönsuojelun tulla kuluttajan maksettavaksi?

Ratkaisuja tarvitaan toki ennen kaikkea kodinkoneiden valmistajilta. Ei pesukoneen kuulu tulla tiensä päähän runsaan neljän vuoden käytön jälkeen.

Tiia Merenheimo

Espoo

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide