En halua takaisin silmittömän lentoshoppailun aikaan - Mielipide | HS.fi

En halua takaisin silmittömän lentoshoppailun aikaan

Pandemian väistyessä on aika päivittää tapamme matkustaa.

17.5. 2:00 | Päivitetty 17.5. 6:29

Kööpenhamina, 45 euroa. New York, 350 euroa. Tukholma–Vancouver–Bogotá–Helsinki, 680 euroa.

Suunnilleen tältä näytti matkustelu vielä jokunen vuosi sitten. Lentodiilien vahtaaminen noudatti alennusmyynneistä tuttua logiikkaa: ai Skotlantiin, no mennään ihmeessä, kun kerran halvalla pääsee!

Lentolippujen kylkiäisenä saapui kuitenkin aina myös kolkuttava omatunto. Jos jatkamme tähän malliin, onko pian enää jäljellä mitään, mihin matkustaa?

Pari vuotta sitten jokin tuntui muuttuvan. Ilmastopaneeli IPCC:n vuoden 2018 raportti pakotti tarkastelemaan matkailua aiempaa kriittisemmin. Puhuttiin lentohäpeästä ja tehtiin uudenvuodenlupauksia: vähemmän lentomatkoja tänä vuonna.

Koronaviruspandemia muutti lupaukset kertaheitolla todellisuudeksi. Mutta mitä tapahtuu, kun maailma jälleen aukenee?

Viime kesänä kotimaanmatkailu nautti ennennäkemätöntä suosiota, ja hyvästä syystä: moni krooninen ulkomaankävijä havahtui kenties ensi kertaa siihen, millaisia ihmeitä lähiympäristöstä löytyy.

Pandemian pitkittyessä yhä useampi kuitenkin haaveilee kaukomatkoista. Matkatoimistot raportoivat syksyyn kohdistuvasta kysyntäpiikistä ja myyvät jo täyttä häkää ulkomaanmatkoja kesälle 2022.

Paluu matkailun kerskakulutukseen näyttää huolestuttavan todennäköiseltä. Ilmaston ja elinympäristömme kannalta se on kestämätön ajatus.

Mutta kuten kestävään matkailuun erikoistunut toimittaja Kati Kelola asian ilmaisee, ihmisyyteen kuuluu kulkeminen, tapaaminen ja jakaminen. Kotimaahan poteroituminen ei ole todennäköinen eikä edes toivottava ratkaisu. Siksi juuri nyt on oikea hetki keksiä matkailu uudelleen.

Se vaatii järeitä toimia: kovempaa verotusta lentokoneiden polttoaineille, junamatkailuun panostamista. Esimerkkiä näyttävät muun muassa Ranska, jossa parlamentti haluaa kieltää lyhyet kotimaanlennot, ja Saksa, jossa rautateitä on tarkoitus kunnostaa miljardeilla euroilla ja junalippujen hintoja laskea. Saksan rautatieliikenteestä vastaava Deutsche Bahn on arvioinut, että kunnostustyöt synnyttävät samalla tuhansia uusia työpaikkoja.

Myös meillä matkailijoilla on nyt täydellinen hetki punnita uudelleen suhdettamme reissaamiseen. Itse haaveilen pitkästä junamatkasta halki syksyisen Euroopan.

Koronavirusajan jälkeen se tuntuu huikealta seikkailulta – ja voittaa lentodiilien metsästyksen kaltaiset pikavoitot mennen tullen.

Kirjoittaja on HS:n lifestyletoimituksen toimittaja.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide