Maksuton toinen aste voi aiheuttaa digiosaamisen peruutusloikan - Mielipide | HS.fi

Maksuton toinen aste voi aiheuttaa digi­osaamisen peruutus­loikan

Kunnat miettivät nyt, miten niukat varat voidaan käyttää ominaisuuksiltaan suppeiden tietokoneiden hankintaan. Viimeistään toisella asteella tietokoneella pitäisi tehdä muutakin kuin kirjoittaa ja lukea.

14.7. 2:00

Kestävän tulevaisuuden rakentamisen ohjaamisen pitäisi olla toisen asteen opintojen ytimessä. Jokaisen nuoren pitää voida tuntea, ettei opintojen esteenä ole taloudelliset syyt. Valitettavasti oppivelvollisuuden pidentäminen ja maksuton toinen aste nyt toteutuvilla periaatteilla aiheuttaa oppimateriaaleihin liittyvän ahdingon kouluilla, lisää turhaa teknologian kuluttamista ja mahdollisesti myös digiosaamisen peruutusloikan.

Ensi syksystä alkaen toisen asteen opiskelu aloitetaan jakamalla kaikille tietokone, jossa tekstinkäsittelyn, tiedonhaun sekä perusoppimisympäristöjen käyttö toimii, mutta vaativampi käyttö ei. Mitään pelikoneita valtio tai kunnat eivät pysty tarjoamaan, ja se saa monet nuoret hankkimaan oman tehokkaamman laitteen. Kouluilla mietitään, kuinka opiskelijoille luovutetut laitteet tulevat hyötykäyttöön, eivätkä päädy pölyttymään osaksi sähkö- ja elektroniikkaromua. Yhdenvertaisuutta toteuttaen esimerkiksi Hämeenlinnassa suunnitellaan koululta saadun koneen käyttövelvoitetta eli nuori ei edes saisi käyttää koulussa omaa laitettaan, vaikka hänellä sellainen olisi.

Ajanmukainen digitaalinen osaaminen edellyttää yhteyksien ja mahdollisuuksien hahmottamista. Opiskelijoiden käyttäessä omia, tuttuja koneitaan on lukioissa pystytty kehittämään monipuoliseen digiosaamiseen tähtääviä projekteja ja oppimiskokeiluja, joissa on oppiaineiden välisesti muun muassa 3D-mallinnettu, koodattu, käsitelty kuvia ja editoitu videoita.

Työskentely on ohjannut siihen, että opiskelija hakee oman koneensa käyttöympäristöön tarkoituksenmukaisia ohjelmistoja, vertaisohjaa ja ottaa projektityöskentelyssä koneensa äärelle niitä, joiden tietokone ei tilanteessa toimi. Koulun laitteiston käyttö on jäänyt niille, jotka ovat sitä tarvinneet. Ensi syksynä esimerkiksi kuvataideluokan kolmen kapasiteetiltaan riittävän tietokoneen käyttöä vuorottelee 33 opiskelijaa, vaikka heistä viidellätoista olisi mahdollisuus omaan tehokkaaseen tietokoneeseen.

Viimeistään toisella asteella tietokoneella pitäisi päästä tekemään muutakin kuin käyttämään sitä kirjoittamiseen, tiedostojen lähetykseen tai lukemiseen. Ainakin innovoivaan digiosaamiseen perustuvat tai tähtäävät opiskeluprojektit saattavat hyvinkin tyssätä, kunnes koulut saavat päivitettyä laitekantansa. Se vienee tovin, koska nyt on pakko laskea, kuinka monta muistiinpanovälinettä niukoilla rahoilla saadaan ja kuinka toimitaan, kun etukäteen hankitut oppimateriaalit käyvät turhiksi opiskelijan päättäessä tehdä muutoksia opintosuunnitelmiinsa.

Täydelliseen yhdenvertaisuuteen ei tulla pääsemään, joten ratkaisuna voisi olla joko laitehankinnan subventoiminen tai se, että oppilaitokset saavat rahaa tehokkaisiin tietokoneisiin ainakin luokallisen verran. Muuten edessä voi olla digiosaamiseltaan entistä enemmän eriarvoisissa asemissa olevia lukiolaisia: ei oman koulun sisällä, vaan alueittain ja kouluittain.

Piritta Malinen

lukion kuvataideopettaja, taiteen tohtori

Hämeenlinna

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide