Lukion opettaja voi säädellä työkuormaansa - Mielipide | HS.fi

Lukion opettaja voi säädellä työkuormaansa

Alkusyksyn koeruuhkan voi välttää hankkimalla arviointinäytöt osissa jo ensimmäisen jakson kuluessa.

17.11.2021 2:00

Keskustelu lukion opettajien työmäärästä on jälleen noussut esille. Erityisen rasittaviksi on koettu syksyn ylioppilaskokeen ja päättö- tai koeviikon samanaikaisuus sekä opetuksen ulkopuoliset tehtävät.

Ihmisillä on luontainen tapa tukeutua tuttuihin toimintamalleihin ja pitää niistä kiinni myös muutoksen keskellä. Tästä kumpuaa ristiriidan ja kuormituksen tunne. Kaikkeen koulussa tapahtuvaan on perusteet laissa tai opetussuunnitelmassa. Paikallistasolla hallinnollisten tehtävien määrään ei voida vaikuttaa, vaan se vaatii lainsäädäntötason toimia.

Nopein ratkaisu on muuttaa omaa toimintaa tilanteen vaatimuksia vastaavaksi. Ihannetilaa tuskin koskaan voi saavuttaa, mutta pienetkin mahdollisuudet kannattaa hyödyntää.

Usein unohdettu resurssi on niin kutsuttu opetukseton työaika. Kesäkuun alkupuoli ja elokuun alku eivät ole opettajilla vuosilomaa. Olen henkilökohtaisesti jo vuosia käyttänyt tuon ajan kurssien suunnitteluun. Se keventää kuormitusta huomattavasti varsinaisina työkuukausina.

Alkusyksyn koeruuhkan voi välttää hankkimalla arviointinäytöt osissa jo ensimmäisen jakson kuluessa. Ei vasta loppukokeilla, joka osuvat samaan aikaan ylioppilaskirjoitusten kanssa. Uusi opetussuunnitelma ohjaa tähän, ja se keventää myös opiskelijoiden kuormitusta.

Olen itsekin kokenut kuluneen syksyn tavanomaista työläämpänä. Oppivelvollisuuden laajennusta olisi voinut lykätä. Toivottavasti seuraava hallitus keventää byrokraattisia prosesseja kouluissa.

Pekka Törrönen

lukion opettaja, Orimattila

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide