Yksityisyyden suojaaminen on verkkokaupalle kilpailuetu - Mielipide | HS.fi

Yksityisyyden suojaaminen on verkkokaupalle kilpailuetu

Maailmalla seurataan herkeämättä sitä, mitä kuluttajat haluavat.

21.11. 2:00

Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko kirjoitti (HS Vieraskynä 15.11.), että ”Traficomin tiukka evästetulkinta kuristaa suomalaiset verkkokaupat”. Hänen mukaansa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin uusi evästelinja ”rampauttaa, sokeuttaa ja halvaannuttaa verkkokauppoja ja digitaalisia palveluita”, koska nämä eivät hänen näkemyksensä mukaan saisi jatkossa palvella asiakkaitaan kysymättä asiakkailta lupaa.

Traficomin päivitetty tulkinta evästekäytänteistä ei nähdäksemme edellytä verkkopalveluilta toistaiseksi lupaa palvella asiakkaitaan ja muita käyttäjiään vaan sitä, etteivät ne saisi ilman tietoista, yksiselitteistä ja vapaaehtoista hyväksyntää kerätä käyttäjistä tarpeetonta seurantatietoa. Tästä johtuen Traficom on tarkentanut ohjeistustaan myös välttämättömistä evästeistä (perustoiminnot ja turvallisuus), joihin ei suostumusta tarvita. Tämä ohjeistus on se, johon Perko erityisesti viittasi.

Traficom hyväksyy välttämättömiksi vain sellaiset evästeet, jotka mahdollistavat viestinnän siirron, saapumisen vahvistamisen ja välittämisessä ilmenevien virheiden havainnoinnin. Välttämättömiksi lasketaan myös verkkopalvelua koskevat (toiminnalliset) evästeet, joita käyttäjä on nimenomaisesti pyytänyt. Siltä osin kuin edellä mainittuja evästeitä ei tapauskohtaisesti tulkita välttämättömiksi, verkkokaupan ylläpitäjä voi helposti evästehallintakehyksessään tarjota kävijöilleen mahdollisuuden hyväksyä sellaisen yksityisyyden tason, joka sallii ei-välttämättömät toiminnalliset evästeet.

Traficom ei ole nähdäksemme antanut ohjeistustaan silkkaa ilkeyttään, vaan se haluaa varjella suomalaisten kuluttajien yksityisyyttä. Se siis tekee ohjeistuksellaan juuri sitä, mitä Perko vaati: nostaa suomalaisen käyttäjän rohkeasti keskiöön ja pyrkii vastaamaan kuluttajien muuttuviin toiveisiin, joista yksi on heidän yksityisyytensä.

Käyttäjiä tuskin häiritsevät evästehallintakehykset, jotka rajoittavat yksityisyyden loukkauksia. Päinvastoin uskomme, että kun heille kerrotaan, että verkkokauppa huolehtii heidän yksityisyydestään, kaupalla on huomattavasti paremmat lähtökohdat pärjätä kansainvälisessä kilpailussa. Käyttäjät kun eivät välttämättä halua tulla kohdelluiksi eteenpäin myytävinä tuotteina vaan aitoina asiakkaina.

Tämän suuntauksen ovat huomanneet myös maailmanlaajuiset suuryritykset, joista muun muassa Apple antaa selaimensa ja älypuhelintensa käyttäjien valita, haluavatko he jakaa tietojaan kolmansille osapuolille. Google puolestaan on kehittämässä selaimelleen järjestelmää, joka sallisi mainonnan kohdentamisen vain yksilöimättömille kohorteille.

Maailmalla seurataan herkeämättä sitä, mitä kuluttajat haluavat. Samaa tekee lainsäädäntö Euroopan unionissa ja yhä enemmän myös unionin ulkopuolella. Uskommekin, että Traficomin kannattaa tässä asiassa toimia edelläkävijänä, jotta suomalaisen verkkokaupan kilpailukyky säilyy jatkossakin.

Matti Rossi

tietojärjestelmätieteen professori

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Jani Merikivi

Associate professor of Management & Technology

Grenoble Ecole de Management, Ranska

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide