Tavaran haalimisesta on tullut marraskuun uusi pyhä rituaali - Mielipide | HS.fi

Tavaran haalimisesta on tullut marraskuun uusi pyhä rituaali

Äkilliseen shoppailuun kannustaminen tuntuu tänä vuonna entistä irvokkaammalta.

26.11. 2:00

Toimettomana iltana sosiaalisen median kuvavirrassa luokseni lipui kaunis eteinen. En tiedä, kenen eteinen se oli, mutta kuva aktivoi aivojeni tunteita säätelevän järjestelmän. Kauniin eteisen kauniin väriseen seinään oli kiinnitetty kaunis naulakko.

Suunnilleen sellainen, joka voisi sopia kotimme eteiseen.

Tämän jälkeen tapahtumaketju eteni nopeasti, ja noin kahdeksan minuutin kuluttua puhelimeni ruudulle saapui ilmoitus. Ulkomainen verkkokauppa onnitteli löytämästäni superdiilistä ja kannusti seuraamaan reaaliajassa, milloin kaunis naulakko saapuisi keskusvarastolle jossain päin pohjoista Eurooppaa.

Oloni oli kummallinen. Olinko halunnut juuri tuon naulakon? Oliko naulakko edes kaunis?

Joka vuosi marraskuussa ihmiskunta kuin sanattomasta yhteisestä sopimuksesta unohtaa, että sen piti ryhtyä kuluttamaan vastuullisesti, siis ehkä hieman vähemmän ja harkitsevammin. Myös Suomessa iloitaan, että mukava kun on näitä uusia amerikkalaisia juhlapyhiä, kuten halloween – ja black friday.

Musta perjantai on tätä nykyä venynyt kokonaiseksi viikoksi, jota seuraa vielä ”kybermaanantai”. Tällä ajanjaksolla rikotaan vuosittain ennätyksiä maailmanlaajuisessa verkkokaupassa.

Nimeä on selitetty eri tavoin. Pitävimmän selityksen mukaan kiitospäivän jälkeistä alennusmyyntiä ryhtyi kutsumaan mustaksi perjantaiksi Philadelphian poliisi 1960-luvulla. Kaupunkiin saapuneet turistijoukot tungeksivat keskustaan aiheuttaen ruuhkia ja kahnauksia.

Kiitospäivällä ja Philadelphialla on niukasti yhtymäkohtia Suomeen, mutta täälläkin sesongista on tullut vähittäiskaupalle järisyttävän tärkeä. Vaikka viime vuosi kärvisteltiin pandemiassa, marraskuussa liikevaihto kasvoi tavarataloissa yli seitsemällä prosentilla.

Philadelphiassa rynnittiin kauppoihin. Helsinkiläisten kivijalkapuotien edessä tuskin nähdään tänään käsirysyjä. Sen sijaan ihmiset rynnistävät verkkokauppajättien sivuille tekemään impulssiostoksia, joiden maantieteellistä lähtöpistettä eivät aina edes tiedä.

Tänä vuonna tarpeettoman tavaran haalimiseen kannustaminen tuntuu irvokkaammalta kuin koskaan. Suomalaisten laskennallinen ylikulutuspäivä – siis hetki, jolloin olimme käyttäneet osamme maailman luonnonvaroista – oli huhtikuussa.

Suomessa jotkut yritykset, kuten Makia, Partioaitta ja Artek, ovat ryhtyneet boikotoimaan mustaa perjantaita sen lietsoman kulutushysterian vuoksi. Muitakin syitä vastarintaan yrityksillä saattaa olla: on mahdotonta kilpailla pitkillä alennusmyynneillä isojen verkkokauppaketjujen kanssa.

Kaunis naulakko on nyt matkalla luokseni.

Kuriiripalvelun viestiä odotellessani olen tuntenut nykyihmisen jokamarraskuista tuskaa siitä, etten ajanut läheisen kotimaisen ketjun myymälään, tutkinut samaa (29 euroa kalliimpaa) kaunista naulakkoa kirkkaassa valaistuksessa ja varmistunut siitä, että juuri tämä naulakko on oikeankokoinen eteiseeni.

Kirjoittaja on HS:n uutisdeskin tuottaja.

Oikaisu kello 15.53: Toisin kuin kolumnissa ensin kirjoitettiin, Artek ja Partioaitta eivät ole enää suomalaisomistuksessa.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide