Sörnäistentunneli helpottaa kävelyä ja pyöräilyä Teurastamon ympäristössä - Mielipide | HS.fi

Sörnäistentunneli helpottaa kävelyä ja pyöräilyä Teurastamon ympäristössä

Parannukset ovat selkeästi merkittävämmät kuin vahvasti esille tuodut tunnelin suusaukkojen estevaikutukset.

1.12.2021 2:00

Helsingin kaupunginvaltuusto päätti 24.11. vilkkaan keskustelun jälkeen Sörnäistentunnelin toteuttamisesta. Liikennesuunnittelun asiantuntijana minua ihmetytti, ettei keskustelussa tullut esiin eräitä tärkeitä asiaan vaikuttavia seikkoja.

Merkittävin taka-alalle jäänyt seikka oli tunnelin mahdollistamien Junatien liikennejärjestelyjen vaikutukset kevyeen liikenteeseen. Esimerkiksi Tynnyrintekijänkatu ja pääosa Lautatarhankadusta voidaan osoittaa pelkästään kevyelle liikenteelle, mikä parantaa merkittävästi sekä kävelyn että pyöräilyn olosuhteita. Näin saadaan turvalliset kevyen liikenteen yhteydet Suvilahden ja Teurastamon välille sekä Kalasataman metroasemalta Hämeentien suuntaan.

Myös muualla Teurastamon ympäristössä kevyen liikenteen järjestelyjä voidaan parantaa maanpäällisen autoliikenteen vähentyessä. Nämä parannukset ovat selkeästi merkittävämmät kuin vahvasti esille tuodut tunnelin suusaukkojen estevaikutukset. Sörnäisten rantatiellä menetetään yksi suojatie, mutta vastaavasti Junatien kohdalla kadun ylistysmahdollisuudet paranevat. Hermannin rantatiellä ei menetetä yhtään suojatietä.

Tunnelin pääasiallinen vastustusperuste oli ennustettu autoliikenteen kasvu. Uskon kuitenkin, että tunnelin autoliikennettä lisäävä vaikutus on vähäinen, sillä keskustaan suuntautuvilla matkoilla autoliikenteen kasvua rajoittavat tehokkaasti pysäköintipaikkojen rajallisuus ja pysäköinnin hinta.

Sen sijaan keskustelussa ei tullut lainkaan esille, että tunneliin siirtyy muutoin esimerkiksi Hämeentien (Hermannin kohdalla), Sturenkadun ja Helsinginkadun kautta keskustaan suuntautuvia matkoja. Tämä siirtymä on lisäämässä etenkin Sörnäisten rantatien liikennettä, mutta siellä autoliikenne on vähemmän haitallista kuin edellä mainituilla asuntopainotteisilla kaduilla, joilla autoliikenne tuntuvasti vähenee. Myös keskusta-alueella eräiden katujen liikenne lisääntyy tunnelista johtuvien reittisiirtymien takia, mutta vastaavasti eräiden muiden katujen liikenne vähenee.

Nyt kun periaatepäätös tunnelista on tehty, olisi toivottavaa, että tunneli ja sen mahdollistamat Junatien järjestelyt toteutetaan mahdollisimman pikaisesti. Näin jo nyt huonoja kevyen liikenteen olosuhteita alueella voidaan merkittävästi parantaa ja samalla varmistetaan alueen lisääntyvän bussiliikenteen toimivuus ja mahdollistetaan Jokeri 0:n toteutus.

Niilo Järviluoma

diplomi-insinööri, eläkkeellä oleva YTV:n ja HSL:n liikennejohtaja, Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide