HSL:n kangerteleva lippusovellus ja kiireaamut eivät sovi yhteen - Mielipide | HS.fi

HSL:n kangerteleva lippusovellus ja kiireaamut eivät sovi yhteen

Kukaan ei halua joutua päivittämään sovellustaan tai muistelemaan sovelluksen salasanaa juostessaan bussiin.

23.12.2021 2:00 | Päivitetty 23.12.2021 7:32

Kiireisenä maanantai­aamuna yritin ostaa HSL-sovelluksella lipun matkalla bussi­pysäkille. Ei onnistunut. Sovellus herjasi, että kirjautumiseni on vanhentunut, ja minun piti kirjautua sisään uudelleen.

Pysäkillä yritin muistaa salasanani. Siitä ei tullut mitään. Bussit tulivat ja menivät. Kello tikitti – töissä pitäisi olla puolen tunnin päästä.

Painoin namikkaa, jota kehotettiin painamaan, jos on unohtanut salasanansa. Sain sähköpostiini salasananvaihtolinkin.

Klikkasin sitä. Puhelimeni ilmoitti, ettei linkkiä pysty avaamaan. Luurissa oli päällä asetus, joka esti evästeiden käytön.

Sisäinen luddiittini kietoutui tiukemmin nahkaviittansa sisään. Yksi bussi kaahasi jälleen ohi.

Tilanne ei todellakaan ollut ainutkertainen: olen yrittänyt ostaa lippua lukuisia kertoja vastaavissa tilanteissa. Aivan liian usein ostaminen on kaatunut sovelluksen ilmoittamaan ongelmaan.

Yleisimmin kyse on ollut siitä, että käyttämäni sovellus on ilmoituksen mukaan vanhentunut, ja se pyydetään päivittämään.

Tiedoksi HSL:n sovelluskehittäjille ja johdolle: matkalippu ostetaan usein kiireisessä tilanteessa. Kun näkee bussin saapuvan pysäkille ja tarvitsee lipun, on kohtuullisen raivostuttavaa, jos ostamisen tiellä ovat sovelluksen päivitykset.

Matkalippusovelluksen käytettävyydellä on paljonkin merkitystä, sillä HSL toivoo yhä useamman joukkoliikenteen käyttäjän vaihtavan matkakortin sovellukseen. Tähän on pyritty tänä syksynä kampanjalla, jossa 30 päivän lippuja myytiin puoleen hintaan.

Lisäksi opiskelijat saavat alennuksensa ensi vuoden alusta alkaen ainoastaan sovelluksen kautta.

Näen jo kristallipallostani ne lukuisat tilanteet, joissa opiskelijapolo toivoo älypuhelimensa akun kestävän vielä muutaman minuutin, jotta lippua on mahdollista näyttää lipuntarkastajalle.

Kuten niin monet muutkin huonot hetket tässä elämässä, oman aamuni pelasti lopulta inhimillinen katse.

Astuin bussiin ja kysyin, voinko ostaa lipun vanhoilla kunnon kolikoilla. Se ei tietenkään käynyt, sillä lipunmyynti loppui HSL:n busseissa jo viime vuoden keväänä.

Nostin epätoivoisena puhelimeni esiin ja heilutin kuljettajalle sovelluksen error-ilmoitusta.

”Mä uskon sua. Kaikki hyvin”, hän sanoi ja viittoi hymyillen istumaan.

Kirjoittaja on HS:n kaupunkitoimittaja.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide