Olisiko jo aika puhua opettajien tasoeroista?

Opettajana kehittyminen vaatii vallitsevien toimintatapojen haastamista ja kriittistä pedagogista keskustelua. Tätä ei kaikissa kouluissa katsota suotuisasti.

28.12.2021 2:00

Suomi on opittu tuntemaan koulutuksen ihmemaana. Tämä kunnia osuu huonosti yksiin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) tuoreiden tulosten kanssa.

Julkisuudessa puhutaan oppilaiden ja koulujen tasoeroista. Olisiko jo aika puhua myös opettajien tasoeroista? Oppimistulosten kannalta ei ole väliä, mihin kouluun oppilas menee, mutta yhä enemmän merkitsee se, millä luokalla oppilas koulussa on. Asia ei kuitenkaan ole niin, että hyvin menestyvissä kouluissa olisi hyvät ja heikosti menestyvissä kouluissa huonot opettajat. Päinvastoin. Eri kouluissa opettajien lähtökohdat opettamiseen ovat kovin eriarvoiset. Valtioneuvoston julkaisu (Pöysä & Kupiainen, 2018) on jo aiemmin osoittanut huolen koulujemme systemaattista rakennetta kohtaan. Suomessa on kolme kertaa isommat erot matemaattisten aineiden osaamisessa luokkien välillä kuin esimerkiksi Norjassa tai Ruotsissa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide