Rahtia pitää siirtää raiteille - Mielipide | HS.fi

Rahtia pitää siirtää raiteille

Ilmastopäästöjen lisäksi rekat kuluttavat teitä sekä aiheuttavat ruuhkia ja melua.

22.12.2021 2:00

Merkittävä osa Suomen ulkomaankaupasta kuljetetaan kumipyörillä – lentoliikenteen jälkeen saastuttavimmalla kuljetusmuodolla. Autolautat rahtaavat edestakaisessa liikenteessä kuorma-autoja Viroon, Ruotsiin ja Saksaankin. Vilkkainta liikenne on Suomen ja Viron välillä.

Via Balticalla kulkee jopa kymmenen rekan jonoja, kun Suomesta tulleet autolautat purkavat rekkansa. Ilmastopäästöjen lisäksi rekat kuluttavat teitä sekä aiheuttavat ruuhkia ja melua, eikä onnettomuuksilta vältytä. Kuorma-autokuljetuksia pitää siirtää rautateille. Esimerkiksi 1 400 tonnia vetävä juna pystyy kuljettamaan 35 rekan lastin.

Tuonti Via Baltican ja E67-tien vaikutusalueelta Baltiasta, Puolasta, Tšekistä, Slovakiasta ja Unkarista oli viime vuonna lähes 6,6 miljardia euroa. Vienti oli lähes 5,2 miljardia euroa. Maat ohittanevat tärkeimmän kauppakumppanimme Saksan vuoteen 2030 mennessä.

Junalauttayhteys Suomenlahden yli on vireillä. Virosta hankkeessa ovat mukana Paldiskin pohjoinen satama ja Operail, jolla on kumppaniyhtiöiden kanssa junayhteys Adrianmerelle. Suomen puolella junalautan satamaksi sopisi Inkoon tai Koverhaarin satama. Inkoo tarvitsi kuuden kilometrin ratayhteyden. Satamiin olisi rakennettava järjestelyratapiha ja junalauttalaituri.

Nyt tarvitaan julkisen vallan toimia. Tärkeää on selvittää rekkalastien määränpäät. Uuteen tutkimukseen pitää liittää selvitys ympäristöpäästöistä, jolla voidaan perustella siirtymistä rautatiekuljetuksiin ja sen vaatimia toimia EU:lta ja eri valtioilta.

Junalautan polttoaineeksi tulisi vihreä vety. Sitä tuotettaisiin Paldiskissa tuuli- ja aurinkovoimalla. Vety voisi olla voimalähde junissa Baltiassa ja Itä-Euroopan maissa, joissa on sähköistämättömiä ratoja.

Hannu Hernesniemi

valtiotieteiden lisensiaatti (taloustiede), konsultti, Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide