Superverkostovaikutus synnyttää datajättejä - Mielipide | HS.fi

Superverkostovaikutus synnyttää datajättejä

Verkostovaikutuksessa alustan jäsenet luovat arvoa toisilleen vuorovaikuttamalla keskenään: mitä enemmän käyttäjiä ja palveluntarjoajia, sitä enemmän arvoa.

27.12.2021 2:00

Toimittaja Juha-Pekka Raeste kirjoitti datajättien – alustojen kuten Amazon – vaarallisuudesta, joka perustuu jättimäiseen kokoon, markkinavoimaan ja yksinvaltiaaseen johtajaan (HS 16.12.). Erityisen tärkeää on kuitenkin ymmärtää, miten datajätit syntyvät ja mitä voisimme oppia niiden syntymekanismista, superverkostovaikutuksesta.

Verkostovaikutuksessa alustan jäsenet luovat arvoa toisilleen vuorovaikuttamalla keskenään: mitä enemmän käyttäjiä ja palveluntarjoajia, sitä enemmän arvoa. Superverkostovaikutus syntyy, kun tähän yhdistetään säälimätön fokus, voimistuva oppiminen, kyltymätön nälkä laajentua ja tekoälykäs organisoituminen.

Datajätit eivät ole jättejä syntyessään. Säälimätön fokus käytettävyydessä, koukuttavuudessa ja skaalassa luo pohjan laajentumiselle. Palveluiden pitää olla äärimmäisen yksinkertaisia, kuten kuljetuksen tilaus Uberillä.

Käyttäjä koukutetaan palaamaan palveluun yhä uudestaan. Siksi älypuhelimissa on notifikaatiot, joilla hälytetään käyttäjä uudesta sisällöstä. Skaalan saavuttaminen vaatii kurinalaisuutta, jotta ei lähdetä rönsyilemään ennen kuin palvelu saavuttaa kriittisen massan. Amazon fokusoi vuosikausia verkkokauppaan, Apple lanseerasi ensin vain yhden puhelimen ja Tesla vain yhden auton.

Voimistuva oppiminen ei perustu aluksi suureen datan määrään vaan jokaisesta vuorovaikutuksesta oppimiseen. Käyttäjät, kumppanit ja henkilökunta valjastetaan tuottamaan lisää dataa tekoälyn ruuaksi. Jokainen Woltin kuljetus optimoidaan hieman paremmin, jokainen Teslalla ajettu kilometri tuottaa dataa itseohjautuvuuden parantamiseen, jokainen Amazonin käyttäjäpalaute auttaa yhdistämään asiakkaan paremmin haluamiinsa tuotteisiin.

Kyltymätön nälkä laajentua pakottaa datajätit etsimään uusia toimialoja, joihin ne voisivat laajentua hyödyntäen nykyisiä kyvykkyyksiään. Amazon oivalsi, että se oli kehittänyt pilvipalvelun verkkokaupan oheistuotteena. Ja kun pilvipalveluun kehittyi tekoälykyvykkyyksiä, johti se tekoälyalustan Alexan syntymiseen. Laajentuminen kivijalkaan ostamalla Whole Foods -myymäläketjun näytti satunnaiselta, mutta siinä hyödynnettiin Amazonin kanta-asiakasohjelmaa ja logistiikkakyvykkyyksiä.

Tekoälykäs organisoituminen luo pohjan yritysrakenteelle, joka skaalautuu äärettömästi ja on äärimmäisen joustava. Perinteisen hierarkian sijasta tekoäly ohjaa yksittäisten aktiviteettien suorittamista ja hallinnoi kokonaiskuvaa datan avulla. Näin Amazon kykenee tarjoamaan yksilöllisesti räätälöidyn palvelun noin kahdellesadalle miljoonalle asiakkaalle kuussa, hallitsemaan yli miljoonan työntekijän organisaatiota ja ohjaamaan yli kahden miljoonan kumppanin toimitusketjua.

Superverkostovaikutus on uusi pelikirja menestykseen. Halusimme tai emme, kaikki toimialat kohtaavat sen. Yritysten tulee ymmärtää sen syntymekanismi ja soveltaa sitä eettisesti, kunnioittaa yksityisyyttä ja käyttäjän oikeutta dataansa.

Tero Ojanperä

perustajaosakas Silo AI, työelämäprofessori, Aalto yliopisto

Timo Vuori

strategian professori, Aalto yliopisto

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide