Jos opettajat toimisivat pareina, opetuksen ja oppimisen laatu voisi parantua - Mielipide | HS.fi

Jos opettajat toimisivat pareina, opetuksen ja oppimisen laatu voisi parantua

Yksi keino tukea opettajien jaksamista ja kehittymistä on rakentaa koulun toimintakulttuuria yhä enemmän yhdessä tekemisen suuntaan.

10.1. 2:00

Mielipidesivulla on käyty keskustelua opettajien merkityksestä lasten oppimiselle (Marika Toivola 28.12. ja Maarit Korhonen 30.12.). Pääkirjoitus (HS 6.1.) kokosi kirjoitusten ja niistä heränneiden keskustelujen viestin ajatukseen, että opettajat tarvitsevat innostavaa ja kannustavaa henkeä jaksaakseen ja kehittyäkseen työssään.

Yksi keino tukea opettajien jaksamista ja kehittymistä on rakentaa koulun toimintakulttuuria yhä enemmän yhdessä tekemisen suuntaan.

Koulujen oppilasryhmät ovat muuttuneet yhä heterogeenisemmiksi, mikä on tehnyt opettajan työstä entistä haasteellisempaa. Moni opettaja kokee jäävänsä erilaisissa ongelmatilanteissa yksin.

Erilaisilla eri ammattilaisten yhdessä tekemisen muodoilla ja osaamista yhdistämällä voidaan parantaa opetuksen ja oppimisen laatua ja vähentää opettajien työtaakkaa. Lapsen tai nuoren kasvun tukemiseen osallistuvien ammattilaisten jalkautuminen osaksi lapsen keskeistä arjen kasvuympäristöä lisää työn mielekkyyttä ja antaa mahdollisuuden oppia uutta.

Opettajaparin tai tiimin yhdessä tekemä työ mahdollistaa paremmin muun muassa eriyttämisen ja oppilaiden jakamisen pienempiin ryhmiin, näin muun muassa oppilaiden mahdollisuus varhaiseen tukeen moninkertaistuu. Useamman aikuisen silmin tehdyn osaamisen arvioinnin kautta yksittäinen oppilas tulee nähdyksi myös monipuolisemmin.

Yhdessä tehden vastuu jakautuu useammalle, mikä lisää työssä jaksamista ja hyvinvointia. Yhteiseen tekemiseen sitoutumisella saadaan aikaan sellaista, mikä ei olisi mahdollista yksin. Oppilaalle useamman aikuisen läsnäolo tarjoaa enemmän tärkeitä kohtaamisen mahdollisuuksia aikuisen kanssa.

Mikä parasta, yhteisopettajuus on itsessään jatkuvaa sisäistä laadun arviointia, joka ohjaa opettajaa arvioimaan omaa toimintaansa ja kehittämään omaa työtään. Kokemus työssä kehittymisestä motivoi ja sitouttaa työhön sekä lisää merkityksellisyyden kokemusta ja sitä kautta hyvinvointia työssä.

Hyvinvoivat opettajat ovat paras takuu hyvinvoivien ja sitä kautta hyvin oppivien lasten ja nuorten kasvaa.

Miira Arminen

kasvatustieteen maisteri, luokanopettaja, erityisopettaja, Nurmijärvi

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide