Ohituskaistat jäävät liian usein auraamatta - Mielipide | HS.fi

Ohituskaistat jäävät liian usein auraamatta

Sunnuntain onnettomuudessa Konginkankaalla Nelostie oli jäinen ja ohituskaista auraamaton.

12.1. 2:00

Helsingin Sanomat (11.1.) avasi keskikaiteiden merkitystä valtateiden turvallisuudelle. Jutun tapausesimerkkinä oli sunnuntaina 9. tammikuuta kaksi kuolonuhria vaatinut onnettomuus ohituskaistalla Nelostiellä Konginkankaalla. Onnettomuustutkintakeskus Otkes suositteli kohdalle keskikaidetta sen jälkeen, kun miltei samalla paikalla sattui paperirekan ja linja-auton tuhoisa onnettomuus vuonna 2004. Keskikaidetta ei ole kuitenkaan tehty rahanpuutteen vuoksi.

Keskikaiteet lisäävät varmasti liikenneturvallisuutta, mutta unohdetaanko nyt ohituskaistojen auraus? Sunnuntain kolarissa tie oli jäinen ja ohituskaista auraamaton. Jokainen vähänkin valtateillä ajanut tietää, että sohjossa kiihdyttäminen ohitustilanteessa saattaa viedä auton helposti luisuun.

Olen itse ajanut henkilöautolla 15 vuoden aikana kohtalaisen paljon keskisestä Suomesta Oulusta etelään, itään ja pohjoiseen – lännessä on meri. Talvisin valtatiet ovat usein aina auraamattomia. Ohituskaistat ovat käyttökelvottomia, kun ne ovat lunta tai sohjoa täynnä. Ja tämä on mielestäni nimenomaan keskisen Suomen valtateiden ongelma.

Erkki Hujanen

toimittaja, Oulu

Oikaisu 12.1. kello 12.32. Kirjoituksessa puhuttiin virheellisesti keskikaistoista, kun tarkoitettiin keskikaiteita.

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide