Järjestöjen tekemä auttamistyö on yhä tärkeämpi tukipilari elämän kriiseissä. Tuhannet ihmiset saavat apua ahdistukseen, yllättäviin kriiseihin ja muihin vaikeuksiin sosiaali- ja terveysjärjestöjen työstä. Mieli ry:n Kriisipuhelin vastaa ihmisten hätään vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä: viime vuonna vastattuja puheluita oli lähes 85 000. Mieli ry:n ympäri Suomen toimivat kriisikeskusverkoston ammattilaiset ja koulutetut vapaaehtoiset kohtaavat tukea ja apua tarvitsevia kasvokkain, puhelimessa ja verkossa yli 125 000 kertaa vuoden aikana. Sosiaali- ja terveysjärjestöt auttavat ihmisiä maksutta ja usein nimettömänä. Tämä apu vähentää merkittävästi julkisten palveluiden tarvetta.
Hyvinvointialueiden ja järjestöjen tulisi yhdistää voimansa
Näin voitaisiin varmistaa esimerkiksi toimivat mielenterveyspalvelut asukkaille.