Asuinalue voi vaikuttaa opettajan pedagogiikan laatuun

Kun segregaatio on voimistunut, ei ole yllättävää, että myös oppimistulokset ovat vahvasti eriytyneet.

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) tuore tutkimus käynnisti vilkkaan keskustelun peruskoululaisten oppimistulosten erojen kasvusta. Ilmiö itsessään ei kuitenkaan ole uusi, vaan kyseessä on ilmiön voimistuminen.

2000-luvun alun Pisa-tutkimuksissa Suomi loisti kansainvälisesti, muttei parhaimmistonsa vaan heikoimpiensa kautta. Ilmiötä kutsuttiin koulutuksen pystyksi hännäksi, sillä Suomen heikoimmat oppijat olivat muihin OECD-maihin verrattuna jopa kaksi vuotta muiden maiden heikoimpia edellä. Sittemmin tämä häntä on laskenut ja erot korkeimpien ja heikoimpien oppimistulosten välillä ovat kasvaneet huomattavasti.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide