Poikkeusolojen opiskelijat tarvitsevat konkreettista apua

Työvoimapolitiikka ei saa jyrätä opiskelijoita eikä koulutuksen itseisarvoa.

23.3. 2:00

Seuraan huolestuneena kehitystä, jossa koulutuspolitiikka on jäänyt alisteiseksi työllisyyspolitiikalle. Kehityksen maksajina ovat koulutuksen laatu ja korkeakouluopiskelijat. Milloin päättäjät ymmärtävät, etteivät nuoret aikuiset ole koneita, joita voidaan katsoa vain hyötynäkökulmasta tai korkeakoulut vain tutkintoleimasimia?

Hallitus on esittänyt toimenpiteitä korkeakouluopiskelijoiden valmistumisen vauhdittamiseksi tilanteessa, jossa maamme korkeakouluopiskelijat ovat valmiiksi jaksamisensa äärirajoilla ja jossa opintoja ei voida enää nopeuttaa laatua heikentämättä. Samaan aikaan kun opiskelijoita ei ole kahteen vuoteen päästetty luentosaleihin terveyssyihin vedoten, on hallitus kuitenkin kannustanut opiskelijoita työntekoon työvoimapulasta kärsivillä palvelualoilla. Ristiriitaista.

Korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi ja korkeakoulussa kehittyminen ovat jääneet merkityksettömiksi asioiksi tuottavuusnäkökulman edessä.

Samaan aikaan Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö (YTHS) on raportoinut korkeakouluopiskelijoiden jatkuvasti kasvavista mielenterveysongelmista. Kaksi vuotta jatkunut etäopiskelu ja nuoruuden hukkaan valumisen tunne ovat aiheuttaneet yksinäisyyttä, ahdistusta ja masennusta. Etäopintoihin on vaikea keskittyä, omiin opiskelukavereihin ei pääse tutustumaan eikä yhteisöllisyyttä synny.

Taloudellinen paine lisää opiskelijoiden stressiä ja ahdistusta entisestään.

Opintojen viivästyminen aiheuttaa opiskelijoille taloudellista ahdinkoa, johon päättäjien pitää tulla vastaan. Kela alkaa periä opintorahoja takaisin ja lainapainotteisemmaksi muuttuneen opintotuen valmistumisaikoihin sidotut opintolainahyvitykset jäävät monilta saamatta. Taloudellinen paine lisää opiskelijoiden stressiä ja ahdistusta entisestään. Tässä tilanteessa hallitukselta olisi viisasta politiikkaa jatkaa kaikkien opiskelijoiden opintotukikuukausia ja tavoitevalmistumisaikoja poikkeusaikoihin hukattu aika, eikä sälyttää taakkaa opiskelijoiden harteille. Opiskelijat ovat maksaneet jo riittävästi pandemian hoidosta eristäytymällä sosiaalisesta elämästä ikävaiheessa, jossa ihmissuhteet ovat identiteetin keskeinen rakennusaines.

Kaikki vaateet entistä nopeatahtisemmasta valmistumisesta tulee unohtaa ja sen sijaan keskittyä siihen, että opiskelijoilla on mahdollisuus kasvaa oman alansa asiantuntijoiksi laadukkaassa koulutuksessa. Vaatimuksia koulutuksen muuttamista liukuhihnamaiseksi tutkintotehtaaksi tulee tarkastella kriittisesti ja ymmärtää koulutuksen itseisarvo.

Poikkeusolojen opiskelijoille aiheuttama ahdinko tulee tunnustaa, ei vain juhlapuheissa vaan palveluissa ja opintotukijärjestelmässä. Opiskelijoiden hyvinvoinnin kustannuksella tehtävä työvoimapolitiikka on lyhytnäköistä pikavoittojen tavoittelua, joka tulee kalliiksi niin inhimillisesti kuin taloudellisestikin. Pitkällä aikavälillä laadukas koulutuspolitiikka on toimivinta sosiaalipolitiikkaa ja työllisyyspolitiikkaa.

Sandra Hagman

tohtori, amk-lehtori, yliopisto-opiskelijan äiti, sosiaalityöntekijä, Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide