Hybridiopetuksesta pitää tehdä aito vaihtoehto

Ehdotamme, että oppilaat saisivat itse valita opetusmuodon, joka tukee parhaiten heidän omaa oppimistaan.

Koronaviruspandemian aikana koulua on käyty myös kotoa käsin.

18.4. 2:00 | Päivitetty 18.4. 9:50

Me korona-ajan nuoret olemme olleet uuden äärellä. Olemme viettäneet kuukausia neljän seinän sisällä. Koronapandemia on tuonut paljon huonoa mutta myös hyvää. Olemme tutustuneet uuteen oppimismenetelmään – hybridimalliin.

Hybridiopetus on opetusmalli, jossa oppilaat työskentelevät sekä koulussa että kotona. Hybridiopetus on helposti toteuttavissa erilaisten etäkokoussovellusten – esimerkiksi Teamsin, Zoomin ja Meetin – avulla.

Mielestämme hybridiopetuksen tulisi olla vaihtoehto. Kaikki oppivat eri tavoilla. Toisille ei sovi etäkoulu tai olosuhteet eivät sitä mahdollista. Toisaalta monet kokevat oppivansa paremmin itsenäisesti työskennellen rauhallisessa oppimisympäristössä. Siksi ehdottammekin, että oppilaat saisivat itse valita opetusmuodon, joka tukee parhaiten heidän omaa oppimistaan. Yhdessä luokanohjaajan kanssa voisi keskustella, mikä opetusmuoto sopisi oppilaalle parhaiten.

Monet kokevat oppivansa paremmin itsenäisesti työskennellen rauhallisessa oppimisympäristössä.

On tärkeää, että etenkin nuoret ylläpitävät sosiaalisia suhteitaan ja että heidän oppimistaan voidaan seurata ja ohjata. Hybridiopetus voisi tapahtua niin, että esimerkiksi joka kolmas viikko olisi mahdollista opiskella kotona. Koulussa käytäisiin aluksi teoriaosuus, jonka jälkeen kaikille jaettaisiin samat tehtävät. Niitä tehtäisiin itsenäisesti kotona tai opettajan johdolla koulussa. Kotona voisi työstää esimerkiksi erilaisia projekteja ja esseitä, joihin olisi annettu ohjeet koulussa edellisillä viikoilla.

Ymmärrämme, että hybridiopetus voisi olla aluksi sekavaa. Toisaalta, kun osa oppilaista olisi etäopetuksessa, luokassa olisi todennäköisesti rauhallisempaa. Ajattelemme, että opettaja voisi käynnistää etäpuhelun tunnin alussa, mutta käynnissä oleva puhelu olisi pikemminkin turvana oppilaille, jos kysymyksiä tulisi. Etäpuhelut toisivat rytmiä opiskeluun, mutta opettajan huomio kohdistuisi koulussa työskenteleviin oppilaisiin. Opettajalla olisi enemmän aikaa tukea pienemmässä ryhmässä lähiopetuksessa olevia oppilaita, kun osa olisi kotona.

Ärsyttää, että kouluun pitää tulla, vaikka kotona oppisi asiat paremmin kuin hälisevässä ja levottomassa luokassa. Pitkät koulumatkat voivat tuoda jopa tunteja lisää koulupäivään. Koulumatkoihin kuluvan ajan voisi käyttää opiskelun lisäksi lepäämiseen ja harrastuksiin.

Hybridimallin tulisi olla mahdollista. Miksi oletetaan, että kaikki oppivat samalla tavalla koulussa?

Matleena Lundelin

Aino Kangas

Siiri Väänänen

kahdeksasluokkalaisia, Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide