Hermannin rantatien puita ei kaadettu turhaan

Istutamme tilalle uusia puita ja muuta kasvillisuutta.

15.4. 2:00

Helsingin Sanomissa kirjoitettiin (13.4.) Hermannin rantatien puiden kaadoista, mutta siinä ei käynyt ilmi, miksi puut kaadettiin. Puut on kaadettu, koska rakennamme raitiotien Kalasataman ja Pasilan välille sekä peruskorjaamme Hermannin rantatien.

Katu rakennetaan ilmastomuutokseen varautumisen vuoksi nykyistä korkeammalle samoin kuin myöhemmin Hermanninrantaan rakennettavat rakennuksetkin. Kadun tasauksen nosto edellyttää järeitä perustuksia, joiden alle nykyinen puusto oli jäämässä. Istutamme tilalle uusia puita ja muuta kasvillisuutta. Luonnon monimuotoisuus lisääntyy huomattavasti nykyisestä.

Uutisessa ihmeteltiin myös, miksi raitiotie kulkee Hermannin rantatietä eikä Kyläsaarenkatua, jolloin puita olisi tarvinnut kaataa vähemmän. Raitiotie kulkee Hermannin rantatiellä, koska se on tuleva rakentaminen huomioiden alueen keskellä, suorinta reittiä kulkeva pääkatu.

Raitiotie on joukkoliikenteen runkoyhteys, jonka tulee tavoittaa alueen asukkaat ja muut käyttäjät mahdollisimman tasapuolisesti. Tulevassa kaupunkirakenteessa Kyläsaarenkatu on kapeampi paikallinen katu rannan puoleisten asuinkortteleiden keskellä.

Myös Vallilanlaakso mainittiin uutisessa. Sen suunnittelu on vielä kesken. Alustavien suunnitelmien mukaan sielläkin joudumme kaatamaan puita sekä raitiotien ja baanayhteyden rakentamisen että Kumpulanpuron kunnostamisen takia. Arvioimme, että pystymme istuttamaan merkittävästi enemmän puita kuin joudumme kaatamaan.

Mikko Asikainen

projektijohtaja

Kalasatamasta Pasilaan -hanke

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide