Markkinavetoisuus ei sovi asukaspysäköintiin

Asukaspysäköintimaksujen suuria korotuksia viime vuosina on ollut vaikeaa ymmärtää.

28.4. 2:00

Helsingin Sanomat kertoi (23.4.) suunnitelmista siirtyä markkinavetoiseen linjaan Helsingin kaupungin asukaspysäköinnissä. Jos se tarkoittaa hinnoittelua kysynnän ja tarjonnan mukaan, asukaspysäköinnissä ei ole vaihtelua ajankohdittain, vaan tarve kasvaa sitä mukaa kun autojen määrä lisääntyy asukkailla.

Sen sijaan mittaripysäköinnissä kysynnän vaihtelua on runsaasti. Markkinavetoisuus sopii siihen hyvin: hinta on kalliimpi niinä kellonaikoina, jolloin kaupat ja virastot ovat auki.

Olemme asuneet Katajanokalla vuodesta 1976 lähtien. Asukaspysäköinnin alkaessa ajatuksena oli pitää kiinni hyvätuloisista veronmaksajista edullisella pysäköintijärjestelyllä. Autopaikan puute ei siis olisi syynä poismuutolle.

Asukaspysäköintimaksujen suuria korotuksia viime vuosina on ollut vaikeaa ymmärtää. Katujen ylläpitohan kuuluu joka tapauksessa kaupungille siitä riippumatta, onko autoja pysäköity kadun varteen tai ei. Varakkailla ei ehkä ole merkitystä, paljonko kaupunki perii asukaspysäköinnistä, mutta keskituloisilla lapsiperheillä on tiukempaa ja eläkeläisten budjetti vaati tarkkaa taloudenpitoa.

Toisin kuin nuoret pyöräilyä harrastavat saattavat ajatella, myös eläkeläinen tarvitsee henkilöautoa. Liikuntakyky voi olla rajallinen ja estää sekä pyöräilyn että julkisen liikenteen käytön.

Omalla autolla lääkäriin pääsee helposti ja mökkimatkat sujuvat ovelta ovelle. Lapsiperheessä oma auto säästää aikaa asioiden hoidossa ja lasten kuljettamisessa harrastustensa pariin.

Heikki Kasari

Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide