Vaatetehdas Rana Plazan romahduksesta on kulunut lähes kymmenen vuotta – Onko mikään muuttunut sen jälkeen?

Pikamuotiyritykset porskuttavat vieläkin, vaikka yhä useammat tiedostavat niihin liittyvät epäkohdat.

5.5. 2:00

Huhti­kuun lopussa tuli täyteen yhdeksän vuotta siitä, kun Rana Plazan vaatetehdas romahti Bangladeshin pää­kaupungissa Dhakassa. Yli 1 100 ihmishenkeä vaatinut onnettomuus järkytti ympäri maailmaa, ja useat toimijat alkoivat vaatia parempia työoloja vaate­teollisuuteen.

Mutta onko mikään muuttunut vajaassa kymmenessä vuodessa?

Ainakaan markkinoilla muutos ei tunnu näkyvän. Esimerkiksi monessa vastuullisuuskohussa rypenyt kiinalainen verkkokauppa Shein lanseeraa joka päivä tuhansia uusia halpavaatteita, joista monet päätyvät myös suomalaisten vaatekaappeihin.

Kun pikamuodin hinnat ovat halpoja, tuotanto ei voi olla kestävää, totesi Finnwatchin tutkija Anu Kultalahti HS:lle huhtikuussa.

Uskon silti, että parannusta on tapahtunut. Vaikka vaateteollisuuden pahikset jylläävät markkinoilla, monien ihmisten ajatukset ja arvot ovat muuttuneet. Kymmenisen vuotta sitten suomalaiset (minä mukaan lukien) ostivat surullisenkuuluisia biletoppeja viikonlopun rientoihin. Nyt samalla vanhalla mekolla voi hyvin hummailla monissa eri juhlissa.

Myös tietoa on aiempaa enemmän ja helpommin saatavilla. Perinteiset mediat uutisoivat tiuhaan tahtiin vaateteollisuuden epäkohdista, ja kansalaisjärjestöt pyrkivät edistämään yritysten ja kuluttajien vastuullista toimintaa. Sosiaalisessa mediassa seuraamillani tileillä esimerkiksi Eetti ja Finnwatch läväyttävät vaateteollisuuden karuja faktoja muun sisällön sekaan.

Ongelmani on, että olen pohjimmiltani laiska. En jaksa ravata eri kaupoissa tuijottamassa vaatteiden hoito-ohjelappuja saadakseni selville, onko materiaali luonnolle haitallista tai liittyykö valmistusmaahan joitain riskitekijöitä.

Pelastukseni on ollut, että vastuullisesti tuotettuja vaatteita ja muita tavaroita on aiempaa helpompi löytää. Verkossa toimii nykyisin lukuisia vastuullisia markkinapaikkoja. Jos aidosti tarvitsen jotain, voin helposti hankkia vaatteet verkkokaupasta, jonka tarjonta koostuu vastuullisiksi luokitelluista merkeistä.

Tietoa on saatavilla aiempaa enemmän.

Paljon on silti vielä tehtävää.

Sheinin toimintalogiikka perustuu siihen, että yritys valmistaa vaatemallistoja kysynnän mukaan. Jotta muutoksen voi saada aikaan, on tämänkaltaisen ultrapikamuodin kysynnän loputtava.

Nykymaailmassa ei enää riitä se, että kiinnostus vaateteollisuuden vastuullisuutta kohtaan on lisääntynyt omassa kuplassani.

Kirjoittaja on HS:n kotimaantoimituksen toimittaja.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide